Silta tulevaisuuteen -
Digitalisaation vaikutukset nuorten oppimiseen sekä tunteiden, aivojen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kehitykseen (GAPS)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 308351
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 280 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2017
Tiivistelmä
GAPS team with five leading interdisciplinary professors (developmental science, cognitive neuroscience, educational psychology, medicine) examine longitudinally digital revolution and its consequences for affective, cognitive, brain, and social development and education among adolescents in Finnish and global context. Moreover, in Finland we examine longitudinal fMRI, experience sampling by smartphones, biomarkers of cortisol and sleep, and social networks including social sensors. Finally, Finnish high school 2016 reform offers an excellent natural experiment to examine the role of digitalisation to 21st century skills development. The mission of our collaboration is to stimulate innovative, interdisciplinary and comparative research. The major objective is to promote the next generation of researchers and facilitate a better understanding and discourse with different stakeholders how to equip young people for mastering the challenges of growing up in a changing global context.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Monitieteinen aivotutkimuskeskus (Psykologian laitos PSY) CIBR
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Associations between identity processes and success in developmental tasks during the transition from emerging to young adulthood (2019) Mannerström, Rasmus; et al.; A1; OA
- Development of Friendship and Task Values in a New School : Friend Selection for the Arts and Physical Education but Socialization for Academic Subjects (2018) Chow, Angela; et al.; A1
- Friends, academic achievement, and school engagement during adolescence : A social network approach to peer influence and selection effects (2018) Wang, Ming-Te; et al.; A1
- Identity profiles and digital engagement among Finnish high school students (2018) Mannerström, Rasmus; et al.; A1; OA
- Study engagement and burnout profiles among Finnish higher education students (2017) Salmela-Aro, Katariina; et al.; A1; OA