LUOTSIVA: Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa: sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajana (LUOTSIVA)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: Kokous 20.4.2017, 22.3.2018
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 88 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 28.02.2019
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää strategia, jonka avulla sanomalehtien toimitukset
pystyisivät lujemmin sitouttamaan nykyiset lukijansa ja laajentamaan lukijakuntaa. Verkko on muuttanut
sanomalehtien yleisösuhteen avoimemmaksi ja lisännyt vuorovaikutusta toimitusten ja lukijoiden välille.
Ongelmana on kuitenkin, että tämä vuorovaikutus tapahtuu pääasiassa sattumanvaraisesti, eivätkä toimitukset
ohjaa sitä määrätietoisesti.
Yhteistyössä maakunta- ja paikallislehtien toimitusten kanssa selvitetään, miten sanomalehtien toimitukset
voisivat käyttää Facebook-sivujaan lukijasuhteensa vahvistamiseksi ja sitä kautta hankkimaan lisää
verkkoversion lukijoita, jotka olisivat valmiita myös maksamaan sisällöstä. Sanomalehtien ylläpitämien
Facebook-sivujen journalistisen sisällön ja sivuilla käytävän keskustelun tarkastelulla selvitetään, millaiseen
sisältöön lukijoiden kiinnostus ja suosio kohdistuu ja mitkä ovat sisällön ja keskustelukäytäntöjen
kehittämiskohdat. Toimituksia varten laaditaan muun muassa opas Facebook-sivuilla käytävän vuoropuhelun
ylläpitämiseksi ja hyödyntämiseksi.
Kehityshankkeen tuloksista hyötyvät erityisesti maakunta- ja paikallislehtien verkkotoimitukset ja -toimittajat.
Lukijasuhteen vahvistaminen ja vuorovaikutuksen kehittäminen on toimitusten tärkeä tehtävä, joka vaikuttaa
lehden suosioon ja siten myös taloudelliseen kilpailukykyyn.
pystyisivät lujemmin sitouttamaan nykyiset lukijansa ja laajentamaan lukijakuntaa. Verkko on muuttanut
sanomalehtien yleisösuhteen avoimemmaksi ja lisännyt vuorovaikutusta toimitusten ja lukijoiden välille.
Ongelmana on kuitenkin, että tämä vuorovaikutus tapahtuu pääasiassa sattumanvaraisesti, eivätkä toimitukset
ohjaa sitä määrätietoisesti.
Yhteistyössä maakunta- ja paikallislehtien toimitusten kanssa selvitetään, miten sanomalehtien toimitukset
voisivat käyttää Facebook-sivujaan lukijasuhteensa vahvistamiseksi ja sitä kautta hankkimaan lisää
verkkoversion lukijoita, jotka olisivat valmiita myös maksamaan sisällöstä. Sanomalehtien ylläpitämien
Facebook-sivujen journalistisen sisällön ja sivuilla käytävän keskustelun tarkastelulla selvitetään, millaiseen
sisältöön lukijoiden kiinnostus ja suosio kohdistuu ja mitkä ovat sisällön ja keskustelukäytäntöjen
kehittämiskohdat. Toimituksia varten laaditaan muun muassa opas Facebook-sivuilla käytävän vuoropuhelun
ylläpitämiseksi ja hyödyntämiseksi.
Kehityshankkeen tuloksista hyötyvät erityisesti maakunta- ja paikallislehtien verkkotoimitukset ja -toimittajat.
Lukijasuhteen vahvistaminen ja vuorovaikutuksen kehittäminen on toimitusten tärkeä tehtävä, joka vaikuttaa
lehden suosioon ja siten myös taloudelliseen kilpailukykyyn.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |