Nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävän mobiilisovelluksen Nuorten
KOMPASSIN vaikuttavuustutkimukseen


Päärahoittaja


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 40 000,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.09.2017

Hankkeen päättymispäivämäärä31.12.2019


Tiivistelmä

Haen Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahastolta 40 000 euron kuluapurahaa

Nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävän mobiilisovelluksen Nuorten KOMPASSIN
vaikuttavuustutkimukseen aikavälille 1.9.2017-31.12.2019. Työryhmän jäsenet käyttävät työaikaansa
hankkeeseen, mutta eivät nosta siitä palkkaa. Apuraha käytettäisiin hankkeen muihin kuluihin (ks. liite, Tuloja
menoarvio).

Tutkimuksen tausta ja merkittävyys

Nuoruus on mahdollisuuksien aikaa, jolloin päätetään elämänkulun suunta niin hyvinvoinnin kuin koulutus- ja
työuran suhteen. Yksi nuoren elämänsuunnan kannalta tärkeä seikka on tarkoituksen löytäminen elämälle.
Nuoret, joilla on tarkoitus elämälle, ovat oman elämänsä aktiivisia toimijoita ja heillä on sekä tahto että keinot
selvitä esteistä. Heillä on vähemmän masennusta tai itsemurha-ajatuksia, he käyttävät vähemmän päihteitä
ja turvautuvat harvemmin väkivaltaan. Suunta lisää onnellisuutta ja hyvinvointia. Nuori ymmärtää kuka hän
on ja mitä hän haluaa elämältä. Sitä kautta nuori kykenee asettamaan lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita ja
suuntaamaan toimintaansa tavoitteiden saavuttamiseen niin opiskelussa kuin ihmissuhteissa. Nuori, joka
tietää mitä haluaa elämältä, pärjää paremmin koulussa ja työskentelee tavoitteellisemmin opintojensa
suhteen.

Tämän hankkeen tarkoituksena on tutkia Nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävän yksilöllisesti
räätälöidyn mobiilisovelluksen Nuorten KOMPASSIN vaikuttavuutta keskisuomalaisilla nuorilla. Nuorten
KOMPASSI on pelinomainen, interaktiivinen ja strukturoidusti etenevä hyvinvointia tukeva ohjelma, joka
edistää elämän merkityksen etsintää ja kehittää nuoren kehityksen ja elämänhallinnan kannalta tärkeitä
taitoja. Se valmentaa nuorta aktiivisesti pitämään yllä hyvinvointiaan ja siten ennaltaehkäisemään ongelmia.
Siinä harjoitetaan keskeisiä navigointitaitoja kuten suunnan ja tarkoituksen löytäminen elämälle,
sosio-emotionaaliset taidot, empatia- ja ihmissuhdetaidot, työelämässä tarvittavat taidot sekä tulevaisuuden
taidot.

Huolimatta valtavasta potentiaalista mobiiliteknologiaa ei ole juurikaan hyödynnetty nuorten hyvinvoinnin
edistämisessä, vaikka erilaisia oppimispelejä alkaakin olla runsaasti. Nuorten KOMPASSIN periaatteet
perustuvat psykologian uusimpaan tutkimustietoon eri ikäisten nuorten kehitysvaiheista ja hyvinvointiin
vaikuttavista tekijöistä. Erityistä sovelluksessa on, että nuoret otetaan ohjelman kehittämiseen mukaan jo
alkuvaiheessa, jotta ohjelmasta saadaan nuoria puhutteleva ja kiinnostava. Koska erityisesti pojat ovat
viimeisimpien PISA-tutkimuksen (2016) perusteella vaarassa syrjäytyä, kehitystyöhön valjastetaan erityisesti
poikia. Nuorilla on tärkeä rooli myös valmiissa sovelluksessa, sillä nuoria otetaan mukaan toimimaan myös
navigoinnin vertaistukea antavina coacheina. Ohjelmaa käyttävällä nuorella on mahdollisuus saada toisesta
nuoresta henkilökohtainen coach, joka tarjoaa tukea ja rohkaisua, muistuttaa käyttämisestä, lähettää
yksilöllistä palautetta virtuaalisesti ja suosittelee erilaisten harjoitteiden tekemistä. Coachit saavat tähän
tarkoitukseen valmennuksen. Sovellusta voidaan näin ollen hyödyntää 1) tuettuna tai vaihtoehtoisesti täysin
2) itsenäisesti, jolloin ohjelmaan luodaan virtuaalicoach, joka muistuttaa ja ohjaa sovelluksen käytöstä.

Nuorten KOMPASSIN vaikuttavuuden testaaminen

Nuorten KOMPASSI kehitetään ja pilotoidaan keväällä ja kesällä 2017. Mobiilisovelluksen vaikuttavuutta
tutkitaan satunnaistetuilla koeasetelmilla keskisuomalaisilla nuorilla vuosina 2017/2018 ja 2018/2019.
Intensiivisyydeltään vaihteleviin satunnaistettuihin interventioihin valitaan osa-otos (n=360) Jyväskylässä ja
Jämsässä toteutettuun TIKAPUU-Alakoulusta yläkouluun tutkimukseen aiemmin osallistuneita nuoria. Tämä
mahdollistaa nuorista ja heidän kasvuympäristöistään aikaisemmin kerätyn tiedon hyödyntämisen Nuorten
KOMPASSIN vaikuttavuuden tutkimisessa. Tutkimuksen asetelma ja mittapisteet on kuvattu kuviossa 1 (ks.
laajempi työsuunnitelma). Tulokset julkaistaan vuosina 2018 ja 2019.

Nuorten KOMPASSIN tehokkuutta mitataan käyttäen kriteereinä mm. nuorten hyvinvointia, uravalmiutta,
oppimismotivaatiota, psykologista joustavuutta, sosio-emotionaalisia taitoja, empatia- ja ihmissuhdetaitoja,

koulutus- ja työllisyystilastoja väestötasolla, ja syrjäytymisen muita tunnusmerkkejä. Lisäksi ratkaisun
vaikutuksia mitataan nuorten omien kokemusten ja muiden kokemusasiantuntijoiden kuten
oppilashuoltohenkilöstön, nuorten vanhempien, tyttö- ja poikaystävien haastattelujen avulla.

Nuorten KOMPASSIN levittäminen

Vaikuttavuustutkimuksessa havaittujen mahdollisten kehitystarpeiden korjaamisen jälkeen sovellus otetaan
laajemmin käyttöön. Mobiilisovellus tarjoaa kustannustehokkaan mahdollisuuden tarjota tukea suurelle
joukolle nuoria. Nuorten KOMPASSI voidaan integroida osaksi koulun arkipäivää ja se voi toimia
lisätyökaluna myös opinto-ohjaajille, erityisopettajille ja kolmannen sektorin toimijoille. Sovellus voidaan
helposti muuntaa muille kielille, joten sitä voivat käyttää myös maahanmuuttajat.

Suorituspaikka psykologian laitos, Jyväskylän yliopisto, tutkimusryhmä:

PsT, dosentti Noona Kiuru: tutkinut yli 10 vuotta nuoruuden kehitystä, ikätoverisuhteita, nuorten suhteita
vanhempiin ja opettajiin sekä koulutussiirtymiä. Ollut mukana myös interventiohankkeissa.

Professori Raimo Lappalainen: kliinisen psykologian professori, kliininen psykoterapeutti, laaja kokemus
psykologista interventioista ja niihin liittyvästä tutkimuksesta (mm. Hyvän elämän kompassi ja Opiskelijan
kompassi).

PsT Päivi Lappalainen: väitellyt verkkopohjaisten psykologisten interventioiden tuloksellisuudesta aikuisten
masennuksen hoidossa. Laaja kokemus verkko- ja mobiili-interventioiden suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Kehityspsykologian professori ja kliininen neuropsykologi Timo Ahonen: Työskennellyt pitkään nuorten ja
perheiden perheneuvolapsykologiana. Erityisasiantuntemus oppimisvaikeuksiin liittyvistä kysymyksistä.


Vastuullinen johtaja


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.WellMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2023-24-08 klo 20:49