Miten selättää poikien heikko suoriutuminen peruskoulussa?
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: VNK/1277/48/2017
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 74 948,09
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2017
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät selittävät tyttöjen ja poikien eroja lukemisen, luonnontieteiden ja matematiikan oppimistuloksissa, oppimiseen liittyvissä asenteissa sekä motivaatiossa. Lisäksi selvitetään millaiset interventiot ja opetuskäytänteet edesauttavat opiskelumotivaation ja asenteiden kohentumista etenkin pojilla. Tutkimme hankkeessa myös mitkä asiat selittävät sitä että kaikissa kouluissa sukupuolieroja ei ole. Laajat olemassa olevat aineistomme (PISA, TIMSS ja Alkuportaat) mahdollistavat se, että löydämme helposti kouluja, joissa erot ovat pieniä. Näiden koulujen tarkempi tarkastelu ja vertailu muihin kouluihin mahdollistaa sukupuolierojen pienentämiseen tähtäävien käytänteiden tehokkaan tunnistamisen.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Muut yksiköt
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe