Miten selättää poikien heikko suoriutuminen peruskoulussa?


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumeroVNK/1277/48/2017


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 74 948,09


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.08.2017

Hankkeen päättymispäivämäärä31.12.2017


Tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät selittävät tyttöjen ja poikien eroja lukemisen, luonnontieteiden ja matematiikan oppimistuloksissa, oppimiseen liittyvissä asenteissa sekä motivaatiossa. Lisäksi selvitetään millaiset interventiot ja opetuskäytänteet edesauttavat opiskelumotivaation ja asenteiden kohentumista etenkin pojilla. Tutkimme hankkeessa myös mitkä asiat selittävät sitä että kaikissa kouluissa sukupuolieroja ei ole. Laajat olemassa olevat aineistomme (PISA, TIMSS ja Alkuportaat) mahdollistavat se, että löydämme helposti kouluja, joissa erot ovat pieniä. Näiden koulujen tarkempi tarkastelu ja vertailu muihin kouluihin mahdollistaa sukupuolierojen pienentämiseen tähtäävien käytänteiden tehokkaan tunnistamisen.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Muut yksiköt

ProfiloitumisalueMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe


Viimeisin päivitys 2022-23-08 klo 23:59