Vlogi360 – kaupallinen vuorovaikutus 360-aikakaudella (Vlogi360)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 201710186
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 17 845,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2018
Tiivistelmä
Käyttäjien ja asiakkaiden kokemukset ratkaisevat median liiketoiminnan myös verkossa. Ja verkon tulevaisuus on videossa. Videoiden tulevaisuus taas on – ainakin osaksi – 360-asteen videoissa, jotka erityisesti HMDlaitteilla välitettynä saavat katsojan kokemaan sisällön eikä vain katsomaan sitä. Toistaiseksi 360-videon käyttö kaupallisten sisältöjen puolella on painottunut räätälöityihin toteutuksiin suurilla brändimarkkinoijilla, kuten matkailussa, peliteollisuudessa ja autonvalmistajilla. Teknologia ja sisällöt kuitenkin arkipäiväistyvät vääjäämättä, ja immersiivisyys houkuttelee myös muut markkinoijat 360-sisällön pariin.
Kaupallisen sisällön upottamisen tavoista 360-sisältöön ja niiden vaikutuksista katsojakokemukseen ei ole juuri lainkaan tutkimustietoa. 360-video ei ole sama asia kuin video ja kaupallisten vuorovaikutuksellisten elementtien rakentaminen sisältöön katsojaa palvelevalla tavalla on vaikeaa. Elementeillä tarkoitetaan visuaalisia tai auditiivisia vihjeitä, joilla autetaan katsojaa hahmottamaan ympäristöä, etenemään tarinassa ja tutustumaan kaupalliseen sisältöön. 360-videon vahvuudet kaupallisten viestien välittäjänä ovat samalla toteutushaaste: katsojan uppoutuminen ja aktiivinen rooli kokijana sallivat entistä vähemmän keskeytyksiä - myös kaupallisen sisällön on toimittava kokemuksen rakentajana ja arvon tuottajana.
Kaupallisen sisällön upottamisen tavoista 360-sisältöön ja niiden vaikutuksista katsojakokemukseen ei ole juuri lainkaan tutkimustietoa. 360-video ei ole sama asia kuin video ja kaupallisten vuorovaikutuksellisten elementtien rakentaminen sisältöön katsojaa palvelevalla tavalla on vaikeaa. Elementeillä tarkoitetaan visuaalisia tai auditiivisia vihjeitä, joilla autetaan katsojaa hahmottamaan ympäristöä, etenemään tarinassa ja tutustumaan kaupalliseen sisältöön. 360-videon vahvuudet kaupallisten viestien välittäjänä ovat samalla toteutushaaste: katsojan uppoutuminen ja aktiivinen rooli kokijana sallivat entistä vähemmän keskeytyksiä - myös kaupallisen sisällön on toimittava kokemuksen rakentajana ja arvon tuottajana.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |