TASA-ARVON KYSYMYKSET LASTEN PÄIVÄHOIDON, ESIOPETUKSEN JA HOIDON TUKIEN JÄRJESTELMÄSSÄ/II (CHILDCARE/II)
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 314317
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 756 544,72
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.10.2021
Tiivistelmä
CHILDCARE-hankkeessa tarkastellaan lastenhoidon tukia ja varhaiskasvatus- ja esiopetuspalveluja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen ydinkysymys on, sisältyykö näihin paikallisesti vaihteleviin tukiin ja palveluihin eriarvoistavia mekanismeja. Kysymykseen haetaan vastauksia tutkimalla lastenhoidon tukien ja varhaiskasvatuspalvelujen tarjontaa kunnissa, varhaiskasvatuksen yksityistämisen kysymyksiä, vanhempien lastenhoidon valintoja ja näiden seikkojen myötävaikutuksella muodostuvia lapsen varhaiskasvatuksen polkuja. Eriarvoistumisen kysymyksiä tutkitaan yhtäältä perheiden ja lasten välillä, toisaalta sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan mahdollista alueellista eriarvoistumista palvelujen tarjonnassa ja saatavuudessa. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä 10 kunnan kanssa. Siihen liittyy tiivis vaikuttamistoiminta ja vuorovaikutus useiden kansallisten toimijoiden kanssa. Hanke toteutetaan Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen sekä THL:n yhteistyönä.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Do parenthood worries impede the birth of a second child? : Differences according to the parent’s gender and spousal support in Finland (2024) Moilanen, Sanna; et al.; A1; OA
- Enrolling the child in private early childhood education and care in the context of universal service provision (2024) Alasuutari, Maarit; et al.; A1; OA
- Enrichment and safety : the parents of young children constructing early childhood education and care institution in Finland (2023) Kivimäki, Mirka; et al.; A1; OA
- Mothers’ return-to-work reasons and work–family conflict : does a partner involved in childcare make a difference? (2023) Moilanen, Sanna; et al.; A1; OA
- ‘Ordinary’ and ‘diverse’ families : A case study of family discourses by Finnish early childhood education and care administrators (2023) Eerola, Petteri; et al.; A1; OA
- Stabilise, balance and adjust : Framing the early years transitions of children whose parents work non‐standard hours (2023) Peltoperä, Kaisu; et al.; A1; OA
- The puzzles of daily life : The temporal orders of families when parents have non‐standard work schedules (2023) Siippainen, Anna; et al.; A1; OA
- Can fathers' leave take-up dismantle gendered parental responsibilities? : Evidence from Finland (2022) Eerola, Petteri; et al.; A1; OA
- Erilaistuvat ja samanlaistuvat kunnat lapsiperheiden palveluympäristöinä (2022) Karila, Kirsti; et al.; A3
- Kuka hoitaa kotona? (2022) Terävä, Johanna; et al.; A3