Digitaaliset portfoliot suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 40 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2019
Tiivistelmä
Tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää digitaalisten kasvun kansioiden käyttöä osana suomalaista varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa analysoidaan uudenlaisen lapsilähtöisen arviointimenetelmän eli digitaalisen portfolion sekä siihen liittyvien pedagogisten käytänteiden juurtumista osaksi varhaiskasvatuksen arkea henkilöstön ja lasten näkökulmista. Tutkimus pyrkii rakentamaan toimintamallia digitaalisen portfoliotyöskentelyn yhteistoiminnallisesta kehittämisestä sekä toimintamallin soveltamisesta erilaisiin varhaiskasvatusyhteisöihin. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan digitaalisuuden merkitystä kasvun kansio -toiminnassa sekä kasvattajien ja lasten kokemuksia digitaalisen kasvun kansioiden käytöstä. Olennaista on myös selvittää, kuinka lapsen digitaalinen kasvun kansio tekee näkyväksi sekä lapsen omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa että valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman (VASU) perusteita. Samalla pystytään seuraamaan uuden VASUn mukaisen pedagogiikan käyttöönottoa varhaiskasvatusyksiköissä.
Tutkimushanke pohjaa Opetushallituksen rahoittamaan Diggaa mun digimatkaa – Digga min digiresa –
kehittämishankkeeseen (OPH: rahoitus 31.12.2017 saakka), jossa on Jyväskylän yliopiston johdolla
kehitetty niin sanottu digitaalisen kasvun kansio -työskentelyn pedagoginen malli. Kehittämishankkeessa
ovat olleet mukana Kirkkonummen, Keravan ja Tuusulan kunnallinen varhaiskasvatus, Jyväskylän ja Helsingin yliopistot, Folkhälsan sekä PRO koulutus ja konsultointi Oy.
Tässä tutkimushankkeessa jatketaan yhteistyötä Kirkkonummen, Keravan ja Tuusulan kuntien kanssa. Tutkimus toteutetaan näiden kuntien kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
Tutkimushanke pohjaa Opetushallituksen rahoittamaan Diggaa mun digimatkaa – Digga min digiresa –
kehittämishankkeeseen (OPH: rahoitus 31.12.2017 saakka), jossa on Jyväskylän yliopiston johdolla
kehitetty niin sanottu digitaalisen kasvun kansio -työskentelyn pedagoginen malli. Kehittämishankkeessa
ovat olleet mukana Kirkkonummen, Keravan ja Tuusulan kunnallinen varhaiskasvatus, Jyväskylän ja Helsingin yliopistot, Folkhälsan sekä PRO koulutus ja konsultointi Oy.
Tässä tutkimushankkeessa jatketaan yhteistyötä Kirkkonummen, Keravan ja Tuusulan kuntien kanssa. Tutkimus toteutetaan näiden kuntien kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Yhteyshenkilö (kyllä/ei): Kyllä |