Eettinen henkilöstöjohtaminen luovan toiminnan tukijana kasvuyrityksissä 2017-2019 (HeRMo)
Main funder
Funder's project number: 117300
Funds granted by main funder (€)
- 150 000,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/03/2018
Project end date: 28/02/2020
Summary
Työelämän muutokset, ristiriitaiset odotukset ja käytänteet ovat nostaneet keskusteluun eettisyyden, joka liittyy kiinteästi organisaatioiden henkilöstöjohtamiseen (HR tai HRM): HR on jatkuvaa eettistä toimintaa, koska kyse on ihmisten kohtelusta ja työhyvinvoinnista. Eettinen henkilöstöjohtaminen on keskeinen kysymys myös ketterään toimintaperiaatteeseen perustuvissa kasvuyrityksissä, jotka nähdään erittäin tärkeinä suomalaiselle työelämälle: kuinka säilyttää rakenteiden ja käytänteiden joustavuus vaarantamatta henkilöstön hyvinvointia? Organisaatioissa ollaan myös entistä riippuvaisempia työntekijöiden luovuudesta ja kyvystä kehittää ja ylläpitää kilpailukykyä. Luovan potentiaalin houkutteleminen, hallitseminen ja sitouttaminen onkin noussut myös HR:n ytimeen. Lisää tutkimusta eettisestä henkilöstöjohtamisesta luovan toiminnan tukijana kasvuyrityksissä tarvitaan, jotta voidaan tukea työhyvinvointia, ymmärtää kontekstikohtaisia tarpeita ja kohdentaa kehittämistoimia täsmällisesti erilaisilla työpaikoilla. Tämän HeRMo- tutkimus- ja kehittämishankkeen tavoitteena on: 1. selvittää, millaisia henkilöstöjohtamisen ja eettisen henkilöstöjohtamisen rakenteita, käytänteitä ja tarpeita kasvuyrityksissä on, 2. tarkastella, mitä luova toiminta kasvuyrityksissä on ja miten henkilöstöjohtamisen rakenteet ja käytänteet tukevat luovaa toimintaa, 3. kehittää toimintatapoja ja työkaluja eettisen henkilöstöjohtamisen toteuttamiseen sekä luovan toiminnan mahdollistamiseen kasvuyrityksissä. Lähestymistapana hyödynnetään etnografista tapaustutkimusta ja monimenetelmällistä tutkimusstrategiaa a) laadullisesti haastattelemalla ja havainnoimalla työn arkea sekä b) määrällisesti keräämällä kartoittavaa tietoa kyselylomakkeella. Aineiston analysointimenetelminä hyödynnetään esimerkiksi lomakeaineistojen analysointiin soveltuvia testejä, etnografista, narratiivista ja temaattista analyysiä. Eettisestä henkilöstöjohtamisesta luovan toiminnan tukijana kasvuyrityksissä ei ole saatavilla empiiristä tutkimustietoa, vaikka kyseessä ovat keskeiset nykypäivän työelämän ilmiöt Suomessa ja kansainvälisesti. On tärkeää tutkia ja tunnistaa käytänteitä, joissa sekä joustavuus että eettisyys toteutuvat yritysten henkilöstöjohtamisessa ja tarkastella, kuinka näillä käytänteillä voitaisiin parhaiten tukea henkilöstön luovaa toimintaa. Hankkeen löydökset tuovat lisää ymmärrystä eettisestä henkilöstöjohtamisesta luovan toiminnan tukijana kasvuyrityksissä. Löydöksiä voidaan hyödyntää organisaatio- ja luovuustutkimuksen kentällä sekä käytännön kehittämistyössä ja ammattilaisten hyvinvoinnin tukena paitsi hankkeeseen osallistuvissa yrityksissä, myös laajemmin työelämässä.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes | |
Primary responsible unit
Follow-up groups
Profiling area: Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe; School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
Related publications and other outputs
- Lopuksi : miksi siedätystä johtamisallergiaan tarvitaan? (2019) Collin, Kaija; et al.; D2
- Luova toimijuus, toiminta ja lopputulos : organisaatiolähtöiset edellytykset luovuudelle töissä (2019) Forsman, Panu; et al.; D2
- Lähijohtamisen, työpaikan ilmapiirin ja organisaation hierarkiatason yhteys luovuuteen kasvuyrityksissä (2019) Lemmetty, Soila; et al.; D2
- Siedätystä johtamisallergiaan! : Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä (2019) Collin, Kaija; et al.; D6
- Työssä oppimista ja osaamisen kehittämistä IT-liiketoiminnassa (2019) Lemmetty, Soila; et al.; D2
- Vastuulliset henkilöstön kehittämisen käytänteet luovuuden mahdollistajina kasvuyrityksissä (2019) Collin, Kaija; et al.; D2
- Eettinen henkilöstön kehittäminen luovuutta tukemassa (2018) Collin, Kaija; et al.; D1; OA