Kansalaiseksi kasvamisen teoria ja käytäntö: Kokemuksia Tansaniasta ja Ugandasta (CS-LEARN)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 316098
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 497 888,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.03.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2022
Tiivistelmä
Toimiva yhteiskunta ja transformatiivinen kehitys edellyttää kansalaisia, jotka ovat kykeneviä ja halukkaista osallistumaan päätöksentekoon ja organisoitumaan kansalaisyhteiskunnassa. Vaikka tämä oletus on yleisesti hyväksytty, ei vielä tiedetä tarpeeksi "hyvän ja aktiivisen kansalaisuuden" moninaisuudesta sekä niistä prosesseista, joissa kansalaisuutta opitaan. Tansaniassa ja Ugandassa toteutettavien tapaustutkimusten kautta ehdotettu nelivuotinen tutkimushanke käsittelee kansalaiseksi oppimista teoriassa, käytännössä ja kokemuksissa, laajasti kansalaisyhteiskunnassa, ja kansalaisyhteiskunnan organisaatioissa. PI Tiina Kontinen johtaa Kansalaisyhteiskunnassa oppimisen teoria ja käytäntö -konsortiota (CS-LEARN), joka yhdistää Jyväskylän ja Oulun yliopistoissa toimivien tutkimusryhmien kehitystutkimuksen ja kasvatusfilosofian osaamista. Konsortio tekee yhteistyötä ugandalaisen Makere yliopiston ja tansanialaisen Dodoman yliopiston kanssa. Projektissa tutkitaan erilaisia "hyvän kansalaisen" määritelmiä sekä kansalaiseksi oppimisen prosesseja a)kasvatusteorioissa b)kansalaisjärjestöjen toiminnassa; ja c) arkipäivän osallistumiskokemuksissa. Projektissa yhdistetään käsitteellisen rekonstruktion, etnografian ja kriittisen toimintatutkimuksen menetelmiä. Kokonaistavoitteena on kehittää teoriaa kontekstuaalisten kansalaisuuskäsitteiden ja arkipäivän osallistumistrajektoreiden pohjalta teoriaa kansalaiseksi oppimisesta kansalaisyhteiskunnassa.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Citizenship moods in the late Museveni era : a cartoon-powered analysis (2023) Ssentongo, Jimmy Spire; et al.; A1; OA
- Is no One Left Behind? : Inclusive Citizenship in Practices of Self-help Groups in Rural Tanzania (2023) Matunga, Benta N.; et al.; A1; OA
- At the Intersection of Instrumentalism, Understanding, and Critique : Reflections on Development Research on Citizenship in Uganda (2022) Alava, Henni; et al.; B1; OA
- Citizenship Learning : Contextual, Material and Political (2022) Kontinen, Tiina; et al.; A3; OA; 978-3-030-94882-5
- Climbing the Ladder? Community Perspectives on Learning to Be a Good Citizen in Uganda (2022) Bananuka, Twine H.; et al.; A3; OA; 978-3-030-94882-5
- Communities and Habits of Citizenship : Everyday Participation in Kondoa, Tanzania (2022) Nguyahambi, Ajali M.; et al.; A3; OA; 978-3-030-94882-5
- Introduction: Learning, Philosophy and African Citizenship (2022) Holma, Katariina; et al.; A3; OA; 978-3-030-94882-5
- Learning Economic Citizenship Among Rural Women : Village Saving Groups in Western Uganda (2022) Ahimbisibwe, K.F.; et al.; A3; OA; 978-3-030-94882-5
- Learning Marriage Ideals and Gendered Citizenship in “God-Fearing” Uganda (2022) Alava, Henni; et al.; A3; OA; 978-3-030-94882-5
- Learning, Philosophy, and African Citizenship (2022) Holma, Katariina; et al.; C2; OA; 978-3-030-94882-5