SOMEDIA - Yrityksen sisäinen sosiaalinen media innovaatiotyön mahdollistajana ja edistäjänä suomalaisissa mediaorganisaatioissa
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 53 751,00
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.06.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.10.2019
Tiivistelmä
SOMEDIA-hankkeessa selvitetään, miten suomalaiset mediaorganisaatiot voivat hyödyntää yrityksen sisäistä sosiaalista mediaa innovaatiotyön välineenä. Mediaorganisaatioiden innovointikäytäntöjä tutkitaan havainnoimalla ja haastattelemalla työntekijöitä kahdessa suuressa mediaorganisaatiossa. Selvitämme, millaista innovaatiotyötä, eli esimerkiksi uusien työtapojen ja journalististen tuotteiden kehittelyä, mediaorganisaatioissa tehdään tällä hetkellä, millaisia ajatuksia ja asenteita toimittajilla ja muilla media-alan työntekijöillä on innovaatiotyötä ja sisäisen sosiaalisen median hyödyntämistä kohtaan ja miten innovointia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Tulosten pohjalta luodaan työkirja, joka sisältää ohjeita innovaatiotyöskentelyyn. Kirja luovutetaan hankkeen partneriorganisaatioille ja julkaistaan hankkeen verkkosivuilla, jossa se on julkisesti saatavilla ja lopulta muidenkin mediaorganisaatioiden vapaasti hyödynnettävissä.
Hanke tuottaa ymmärrystä ja käytännön työvälineitä innovaatiotyöskentelyyn mediaorganisaatioille ja yksittäisille media-alan työntekijöille. Lisäksi se kasvattaa akateemisen alan tietovarantoa innovaatiotyöskentelystä mediaorganisaatioissa sekä avartaa näkemyksiä teknologiavälitteisestä viestinnästä, erityisesti ESM:n osalta mediaorganisaatioissa. Hanke tarjoaa mediaorganisaatioille keinoja kehittää uusia työtapoja journalismin saralla, joka voi osaltaan taata median tulevaisuutta jatkossakin.
Tulosten pohjalta luodaan työkirja, joka sisältää ohjeita innovaatiotyöskentelyyn. Kirja luovutetaan hankkeen partneriorganisaatioille ja julkaistaan hankkeen verkkosivuilla, jossa se on julkisesti saatavilla ja lopulta muidenkin mediaorganisaatioiden vapaasti hyödynnettävissä.
Hanke tuottaa ymmärrystä ja käytännön työvälineitä innovaatiotyöskentelyyn mediaorganisaatioille ja yksittäisille media-alan työntekijöille. Lisäksi se kasvattaa akateemisen alan tietovarantoa innovaatiotyöskentelystä mediaorganisaatioissa sekä avartaa näkemyksiä teknologiavälitteisestä viestinnästä, erityisesti ESM:n osalta mediaorganisaatioissa. Hanke tarjoaa mediaorganisaatioille keinoja kehittää uusia työtapoja journalismin saralla, joka voi osaltaan taata median tulevaisuutta jatkossakin.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Journalism made different : continuity and change in contemporary newsrooms (2024) Koivula, Minna; G5; OA
- Creativity and Innovation in Technology-Mediated Journalistic Work : Mapping out Enablers and Constraints (2023) Koivula, Minna; et al.; A1; OA
- Triggered by Socialbots : Communicative Anthropomorphization of Bots in Online Conversations (2023) Laaksonen, Salla-Maaria; et al.; A1; OA
- Mediated by the giants : Tracing practices, discourses, and mediators of platform isomorphism in a media organization (2022) Laaksonen, Salla-Maaria; et al.; A1; OA
- Vaakakupissa vaarat ja vastuu : julkisen palvelun median arvot sosiaalisen median alustojen paineessa (2021) Niemi, Liisa; et al.; A1; OA