Ajattelu, toiminta, oppiminen: käyttöpohjaisia näkökulmia kielen oppimisen tutkimukseen (TDL4)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 9992941-20182
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 7 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.10.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2019
Tiivistelmä
Ajattelu, toiminta, oppiminen: käyttöpohjaisia näkökulmia kielen oppimisen tutkimukseen (konferenssi), 17.-19.6.2019
Kielen oppimisen tutkimus on perinteisesti jakautunut suuntauksiin, jotka tarkastelevat oppimista yksilökeskeisesti kognitiivisten prosessien näkökulmasta ja toisaalta sosiaalisiin ja sosiokulttuurisiin suuntauksiin. Tämän konferenssin keskeinen tavoite on luoda uusia avauksia ja tehdä näkyväksi tutkimusta, jossa yhdistetään kognitiivisen oppimisen tutkimuksen sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen tutkimuksen näkökulmia. Konferenssi on muodostunut kansainvälisesti merkittäväksi keskustelufoorumiksi tieteenalalla. Sen erityinen vahvuus on kielen oppimisen kysymysten tarkastelu monesta teoreettisesta ja metodisesta näkökulmasta. Siten konferenssi edistää alan kehitystä. Jyväskylän yliopistossa kielen oppimisen moninäkökulmainen tutkimus on Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen ja Reclas-profilointihankkeen keskeinen painoala. Suomalaisille tutkijoille konferenssi tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia verkostoitumiseen, olemassa olevien yhteistyösuhteiden vahvistamiseen sekä uusien kansainvälisten tutkimushankkeiden kehittelyyn. Samalla se vahvistaa entisestään korkealaatuisen suomalaisen tutkimuksen näkyvyyttä kansainvälisellä kentällä.
Kielen oppimisen tutkimus on perinteisesti jakautunut suuntauksiin, jotka tarkastelevat oppimista yksilökeskeisesti kognitiivisten prosessien näkökulmasta ja toisaalta sosiaalisiin ja sosiokulttuurisiin suuntauksiin. Tämän konferenssin keskeinen tavoite on luoda uusia avauksia ja tehdä näkyväksi tutkimusta, jossa yhdistetään kognitiivisen oppimisen tutkimuksen sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen tutkimuksen näkökulmia. Konferenssi on muodostunut kansainvälisesti merkittäväksi keskustelufoorumiksi tieteenalalla. Sen erityinen vahvuus on kielen oppimisen kysymysten tarkastelu monesta teoreettisesta ja metodisesta näkökulmasta. Siten konferenssi edistää alan kehitystä. Jyväskylän yliopistossa kielen oppimisen moninäkökulmainen tutkimus on Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen ja Reclas-profilointihankkeen keskeinen painoala. Suomalaisille tutkijoille konferenssi tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia verkostoitumiseen, olemassa olevien yhteistyösuhteiden vahvistamiseen sekä uusien kansainvälisten tutkimushankkeiden kehittelyyn. Samalla se vahvistaa entisestään korkealaatuisen suomalaisen tutkimuksen näkyvyyttä kansainvälisellä kentällä.