Sosiaalisten taitojen tukeminen päiväkodin toimintakulttuuria kehittämällä
Main funder
Funder's project number: 388/570/2018
Funds granted by main funder (€)
- 98 318,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/06/2018
Project end date: 31/12/2019
Summary
Hankkeessa kehitetään lasten sosiaalisen käyttäytymisen opettamisen ja tukemisen toimintamallia varhaiskasvatukseen. Tätä School Wide Positive Behavior Intervention and Support-mallia tutkittiin ProKoulu-tutkimushankkeessa (2013-2016) ja nyt sitä sovelletaan päiväkotiympäristöön. Hankkeessa koulutetaan kustakin päiväkodista johtaja ja osa kehittämistyöstä vastaavan, päiväkotiin perustettavan Pro-tiimin jäsenistä, sekä annetaan asiantuntijaohjausta paikan päällä osallistuvissa yksiköissä. Toimintakulttuurin kehittäminen etenee vaihettain: Pro-tiimin muodostaminen, yhteisistä käyttäytymisodotuksista sopiminen, toimintaohjeiden tekeminen, käyttäytymisten opettaminen, kannustavan palautejärjestelmän luominen ja sopiminen yhteisistä ei-toivottuun käyttäytymiseen puuttumisen tavoista. Toimintamallin soveltuvuus varhaiskasvatukseen ja vaikuttavuus kouluissa on osoitettu aiemmissa tutkimuksissa.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Primary responsible unit
Follow-up groups
Related publications and other outputs
- Implementing positive behaviour intervention and support in Finnish early childhood education and care : leadership team’s perspective (2024) Heiskanen, Noora; et al.; A1; OA
- Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria : ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi (2021) Karhu, Anne; et al.; A1; OA