Rikkinäistä suomea: Aksenttien arviointi yhteiskunnallisena portinvartijana (Broken Finnish)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 315581
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 480 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2024
Tiivistelmä
Hankkeessa “Rikkinäistä suomea” tutkitaan ns. vieraan aksentin vaikutusta suullisen kielitaidon arviointiin Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä: miten arvioijat kokevat testattavien puheen vieraan aksentin ja miten se vaikuttaa yleiseen arvioon puhujan kielitaidosta. Koska kielitaitotodistus tarvitaan muun muassa Suomen kansalaisuuden hakemiseen, testi on merkittävä yhteiskunnallinen portinvartija.
Fokuksessa on neljä Suomen suurimpien maahanmuuttajaryhmien kieltä: arabia, viro, venäjä ja thai. Aineistossa on myös suomenruotsalaisia puhujia. Kaikkiin näihin ryhmiin kohdistuu Suomessa kielteisiä stereotypioita. Jotta saataisiin selville, millainen on aksentin suhde arviointiin, hankkeessa tutkitaan, kuinka arvioijien kokema aksentti ja todellinen, akustisesti mitattu aksentti vastaavat toisiaan, ja kuinka ne vaikuttavat arviointiin. Monitieteinen tutkimusryhmä koostuu sosiolingvisteistä, (sosio)foneetikoista, kielitaidon arvioinnin tutkijoista ja tilastotieteilijöistä.
Fokuksessa on neljä Suomen suurimpien maahanmuuttajaryhmien kieltä: arabia, viro, venäjä ja thai. Aineistossa on myös suomenruotsalaisia puhujia. Kaikkiin näihin ryhmiin kohdistuu Suomessa kielteisiä stereotypioita. Jotta saataisiin selville, millainen on aksentin suhde arviointiin, hankkeessa tutkitaan, kuinka arvioijien kokema aksentti ja todellinen, akustisesti mitattu aksentti vastaavat toisiaan, ja kuinka ne vaikuttavat arviointiin. Monitieteinen tutkimusryhmä koostuu sosiolingvisteistä, (sosio)foneetikoista, kielitaidon arvioinnin tutkijoista ja tilastotieteilijöistä.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Web-sivut
https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/solki/broken-finnish/in-english; https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/solki/broken-finnish
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
- Soveltava kielentutkimus (Soveltavan kielentutkimuksen keskus SOLKI)
- Yleiset kielitutkinnnot (Soveltavan kielentutkimuksen keskus SOLKI) YKI
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- All types of experience are equal, but some are more equal : The effect of different types of experience on rater severity and rater consistency (2024) Neittaanmäki, Reeta; et al.; A1; OA
- Puhujan keskimääräinen äänenkorkeus kielitaidon arvioinnissa (2023) Ullakonoja, Riikka; O1; 978-952-68723-9-1
- Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet] (2023) Ahola, Sari; O1; OA
- "Vierasta korostusta on niin vähän, että arvaan viro" : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä suomenruotsalaisten puhumasta suomesta (2022) Ohranen, Sari; et al.; A1; OA
- ‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish (2021) Ahola, Sari; et al.; B3; OA
- “Come join us, and lose your accent!” : Accent Modification Courses as Hierarchization of International Student (2021) Ennser-Kananen, Johanna; et al.; A1; OA
- Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa (2020) Halonen, Mia; et al.; A3; OA; 978-951-9388-71-7
- Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta (2020) Ahola, Sari; A1; OA
- Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta (2020) Ahola, Sari; A1; OA