Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 317610
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 480 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2022
Tiivistelmä
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus ja opettajan huomion kiinnittyminen opetustilanteissa ovat keskeisiä opetuksen laatua sääteleviä tekijöitä. Opettajien tulee selviytyä luokassa yhä uusista haasteista, jotka voivat kuormittaa ja heikentää kykyä oppilasta tukevaan vuorovaikutukseen ja opettajan kokema stressi voi välittyä myös oppilaisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit säätelevät opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua ja miten ne ovat yhteydessä lasten oppimiseen, motivaatioon, sosiaalisiin taitoihin, itsesäätelyyn ja stressiin. Tässä tutkimuksessa seurataan 50 ryhmää (500 oppilasta vanhempineen) ja heidän opettajiaan (yht. 150) esiopetuksesta 3. luokalle. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioidaan videonauhoilta CLASS ja ECCOM -menetelmillä. Opettajan huomion kiinnittymistä tutkitaan Tobii-silmänliikekameran avulla ja stressiä sylkinäytteillä (salivary cortisol, opettajilta 3 päivänä yht. 18 kertaa; oppilailta observointipäivänä 3 kertaa). Seurataan myös opettajan sykkeen vaihtelua, hyvinvointia sekä kuormitusta. Mittoina on myös opettajakyselyjä (mm. koettu stressi, uupumus, pystyvyyden kokemus, tilanteen hallinta), vanhempien kyselyjä (mm. tausta, kodin oppimisympäristö), ja lasten motivaation, akateemisten ja sosiaalisten taitojen sekä itsesäätelyn arviointeja. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajien koulutuksessa ja koulun kehittämisessä koskien opettajien työhyvinvointia sekä stressin ja huomion kiinnittymisen yhteyttä luokkahuonevuorovaikutuksen ja opetuksen laatuun sekä lasten oppimiseen ja motivaatioon.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms (2024) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Educational Dialogue and Teacher Occupational Stress in Relation to Student Math Performance (2024) Muhonen, Heli; et al.; A1; OA
- Investigating educational dialogue : Variations of dialogue amount and quality among different subjects between early primary and secondary school classrooms (2024) Muhonen, Heli; et al.; A1; OA
- Teachers’ job crafting to support their work-related well-being during the COVID-19 pandemic : A qualitative approach (2024) Aulén, Anna-Mari; et al.; A1; OA
- Associations between students’ reading performance and literacy instruction in first grade : a cross-lagged study (2023) Ruotsalainen, Jenni; et al.; A1; OA
- Educational dialogue of preschool teachers experiencing different levels of stress (2023) Muhonen, Heli; et al.; A1
- Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students (2023) Muhonen, Heli; et al.; A1; OA
- Psykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Reading and math skills development among Finnish primary school children before and after COVID-19 school closure (2023) Lerkkanen, Marja-Kristiina; et al.; A1; OA