Varhaiskasvatuksen prosessilaadun ja kasvattajien pedagogisten käytäntöjen pitkittäiset yhteydet lasten varhaisten taitojen kehitykseen


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero308070


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 256 031,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.09.2018

Hankkeen päättymispäivämäärä31.12.2021


Tiivistelmä

Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että myönteisellä aikuisen ja lasten välisellä vuorovaikutuksella oppimisympäristöissä on suuri merkitys lasten kehitykselle ja oppimiselle ja aiheeseen liittyvää tutkimusta on tehty runsaasti etenkin 5-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten päiväkotiryhmissä sekä koululuokissa. Tätä nuorempien lasten osalta tutkittua tietoa on kuitenkin hyvin rajallisesti. Etenkin tutkimukset jotka kartoittavat varhaisvuosien vuorovaikutuksellisen laadun yhteyttä lasten myöhempään kehitykseen, puuttuvat Suomesta ja ovat myös kansainvälisesti erittäin harvalukuisia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kasvattajien ja lasten välistä vuorovaikutusta ja kasvattajien pedogogisia käytäntöjä (prosessilaatu) suomalaisissa, 2-3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä ja tutkia pitkittäisasetelmaa hyödyntäen niiden yhteyttä lasten myöhempään kehitykseen ja oppimiseen 4-5-vuotiaana. Tutkimuksen avulla saavutetaan uutta tietoa ja syvempää ymmärrystä vuorovaikutteisten prosessien merkityksestä lasten oppimiselle ja kehitykselle. Tätä tietoa voidaan hyödyntää erityisesti lastentarhanopettajakoulutuksessa ja päiväkotipedagogiikan kehittämisessä.


Vastuullinen johtaja


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-17-04 klo 12:57