Varhaiskasvatuksen prosessilaadun ja kasvattajien pedagogisten käytäntöjen pitkittäiset yhteydet lasten varhaisten taitojen kehitykseen
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 308070
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 256 031,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2021
Tiivistelmä
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että myönteisellä aikuisen ja lasten välisellä vuorovaikutuksella oppimisympäristöissä on suuri merkitys lasten kehitykselle ja oppimiselle ja aiheeseen liittyvää tutkimusta on tehty runsaasti etenkin 5-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten päiväkotiryhmissä sekä koululuokissa. Tätä nuorempien lasten osalta tutkittua tietoa on kuitenkin hyvin rajallisesti. Etenkin tutkimukset jotka kartoittavat varhaisvuosien vuorovaikutuksellisen laadun yhteyttä lasten myöhempään kehitykseen, puuttuvat Suomesta ja ovat myös kansainvälisesti erittäin harvalukuisia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kasvattajien ja lasten välistä vuorovaikutusta ja kasvattajien pedogogisia käytäntöjä (prosessilaatu) suomalaisissa, 2-3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä ja tutkia pitkittäisasetelmaa hyödyntäen niiden yhteyttä lasten myöhempään kehitykseen ja oppimiseen 4-5-vuotiaana. Tutkimuksen avulla saavutetaan uutta tietoa ja syvempää ymmärrystä vuorovaikutteisten prosessien merkityksestä lasten oppimiselle ja kehitykselle. Tätä tietoa voidaan hyödyntää erityisesti lastentarhanopettajakoulutuksessa ja päiväkotipedagogiikan kehittämisessä.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Developing and validating an abbreviated adult reading history questionnaire in the Finnish and Dutch contexts (2024) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA
- Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia? (2023) Khanolainen, Daria; et al.; A1; OA
- Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms (2022) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood : A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Scaffolding patterns of dialogic exchange in toddler classrooms (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal (2021) Salminen, Jenni; et al.; A1; OA
- Reciprocal associations between social competence and language and pre-literacy skills in preschool (2018) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA