Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettilukeminen: Taidot, prosessit ja neuraalinen perusta (CoPSOI)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 316836
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 280 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2022
Tiivistelmä
Monitieteellinen CoPSOI-projektimme tuottaa uutta tietoa ja selittää eroja yhteisöllisissä ongelmanratkaisutaidoissa ja
nettilukemisessa. Lisäksi selvitämme näihin taitoihin vaikuttavia kognitiivisia ja neuraalisia prosesseja. Tutkimme
oppilaita kuudennella luokalla juuri ennen siirtymistä yläkouluun ja kahdeksannella luokalla yläkoulussa, jolloin
vaatimukset yhteisöllisissä ongelmanratkaisutaidoissa ja nettilukemisessa lisääntyvät. Taitoja ja niihin liittyviä prosesseja
tutkitaan useilla selitystasoilla: laajamittaisesti luokkahuoneissa sekä pienemmillä oppilasryhmillä mm. silmänliikkeitä ja
aivotoimintaa mittaamalla. Projektissa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää kehittämään välineitä opettajille yhteisöllisten
ongelmanratkaisu- ja nettilukutaitojen arviointiin ja opetukseen, jotta näiden taitojen opettaminen vastaisi uuden
opetussuunnitelman haasteisiin.
nettilukemisessa. Lisäksi selvitämme näihin taitoihin vaikuttavia kognitiivisia ja neuraalisia prosesseja. Tutkimme
oppilaita kuudennella luokalla juuri ennen siirtymistä yläkouluun ja kahdeksannella luokalla yläkoulussa, jolloin
vaatimukset yhteisöllisissä ongelmanratkaisutaidoissa ja nettilukemisessa lisääntyvät. Taitoja ja niihin liittyviä prosesseja
tutkitaan useilla selitystasoilla: laajamittaisesti luokkahuoneissa sekä pienemmillä oppilasryhmillä mm. silmänliikkeitä ja
aivotoimintaa mittaamalla. Projektissa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää kehittämään välineitä opettajille yhteisöllisten
ongelmanratkaisu- ja nettilukutaitojen arviointiin ja opetukseen, jotta näiden taitojen opettaminen vastaisi uuden
opetussuunnitelman haasteisiin.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Computer supported collaborative learning (2023) Järvelä, Sanna; et al.; A3; 978-0-12-818629-9
- Students’ collaboration dispositions across diverse skills of collaborative problem solving in a computer-based assessment environment (2023) Li, Shupin; et al.; A1; OA
- Patterns of action transitions in online collaborative problem solving : A network analysis approach (2022) Li, Shupin; et al.; A1; OA
- The “Architectures” of Successful Remote Collaborative Problem Solving : Exploring Commitment in Dyadic Interaction (2022) Pöysä-Tarhonen, Johanna; et al.; A4; OA; 978-1-7373306-4-6
- Joint attention behaviour in remote collaborative problem solving : exploring different attentional levels in dyadic interaction (2021) Pöysä-Tarhonen, Johanna; et al.; A1; OA
- From monitoring to sharing of attention in dyadic interaction : The affordances of gaze data to better understand social aspects of remote collaborative problem solving (2020) Pöysä-Tarhonen, Johanna; et al.; A4; OA; 978-986-97214-5-5