Opettajan ohjauksen sopeuttaminen eri luokkatasoille teknologia-avusteisessa luonnontieteen ja matematiikan ongelmanratkaisussa (AdaptGuide)


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero318010


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 479 599,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.09.2018

Hankkeen päättymispäivämäärä31.08.2022


Tiivistelmä

Projektissa tarkastellaan opettajiksi opiskelevien ja tietokoneohjelman antamaa oppimisen ohjausta alakoulun oppilaille, kun he ratkaisevat matematiikan ja luonnontieteiden ongelmia dynaamisia representaatioita manipuloimalla. Tavoitteena on ymmärtää eri ikäisten oppilaiden ohjauksen tarpeita ja sitä kuinka opettajat sopeuttavat ohjauksensa oppilaiden tarpeisiin. Aineisto kerätään luokanopettajiksi opiskelevien integroidulta matematiikan ja luonnontieteen interventiokurssilta. Opiskelijat toteuttavat oppitunteja toisella, neljännellä ja kuudennella luokilla. Näillä tunneilla he ohjaavat oppilaita heidän ratkaistessaan ongelmia, joissa hyödynnetään dynaamisia representaatioita. Toteutettavat tunnit videoidaan. Aineiston analyysissa tarkastellaan sitä, miten opettajan ohjaus on yhteydessä oppilaiden ikään, ongelmanratkaisun vaiheeseen ja tietokoneohjelman antamaan ohjaukseen. Projektissa tuotetaan uutta tutkimuspohjaista tietoa siitä, miten opettaja voi sopeuttaa ohjauksensa oppilaiden ikään. Tämä vaikuttaa tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnitteluun tarjoamalla mahdollisuuden ottaa huomioon tehokkaan oppimisen mahdollistavan tuen määrä ja laatu.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-17-04 klo 12:57