Opettajan ohjauksen sopeuttaminen eri luokkatasoille teknologia-avusteisessa luonnontieteen ja matematiikan ongelmanratkaisussa (AdaptGuide)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 318010
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 479 599,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2018
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2022
Tiivistelmä
Projektissa tarkastellaan opettajiksi opiskelevien ja tietokoneohjelman antamaa oppimisen ohjausta alakoulun oppilaille, kun he ratkaisevat matematiikan ja luonnontieteiden ongelmia dynaamisia representaatioita manipuloimalla. Tavoitteena on ymmärtää eri ikäisten oppilaiden ohjauksen tarpeita ja sitä kuinka opettajat sopeuttavat ohjauksensa oppilaiden tarpeisiin. Aineisto kerätään luokanopettajiksi opiskelevien integroidulta matematiikan ja luonnontieteen interventiokurssilta. Opiskelijat toteuttavat oppitunteja toisella, neljännellä ja kuudennella luokilla. Näillä tunneilla he ohjaavat oppilaita heidän ratkaistessaan ongelmia, joissa hyödynnetään dynaamisia representaatioita. Toteutettavat tunnit videoidaan. Aineiston analyysissa tarkastellaan sitä, miten opettajan ohjaus on yhteydessä oppilaiden ikään, ongelmanratkaisun vaiheeseen ja tietokoneohjelman antamaan ohjaukseen. Projektissa tuotetaan uutta tutkimuspohjaista tietoa siitä, miten opettaja voi sopeuttaa ohjauksensa oppilaiden ikään. Tämä vaikuttaa tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnitteluun tarjoamalla mahdollisuuden ottaa huomioon tehokkaan oppimisen mahdollistavan tuen määrä ja laatu.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Matematiikka ja luonnontieteet (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI)
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Collaborative balance rule learning : Do students’ age, group composition, prior knowledge, and scientific reasoning skills matter? (2024) Lehtinen, Antti; et al.; A1; OA
- The interplay between the guidance from the digital learning environment and the teacher in supporting folding back (2023) Hähkiöniemi, Markus; et al.; A1; OA
- Adaptive number knowledge among primary school students of various ages (2022) Pehkonen, Salla; et al.; A1
- Comparing Guidance via Implicit and Explicit Model Progressions in a Collaborative Inquiry-Based Learning Environment with Different-Aged Learners (2022) Lehtinen, Antti; et al.; A1; OA
- Differences in teacher telling according to students' age (2022) Hähkiöniemi, Markus; et al.; A4; OA; 978-84-1302-176-8
- Guiding Student Thinking Through Teacher Questioning When Learning with Dynamic Representations (2021) Lehtinen, Antti; et al.; A3; OA; 978-981-16-1361-6
- Teacher Guidance in Mathematical Problem-Solving Lessons : Insights from Two Professional Development Programs (2019) Hähkiöniemi, Markus; et al.; A3; OA; 978-3-030-29215-7