Aktivismi taiteen ja tieteenteon välineenä: “tutkivismia” vaikuttavasta vastapuheesta suomalaisessa verkkoyhteisössä
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 288 200,00
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 23.08.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 01.09.2023
Tiivistelmä
Vihapuheen sekä ääriliikkeiden tuottaman misinformaation leviäminen internetissä on kasvava ongelma. Verkkovihan kriminalisoinnilla ja moderoinnilla on rajoitteensa, joten ratkaisuksi esitetään usein vastapuhetta. Vastapuhe tarkoittaa verkkovihan torjumista esimerkiksi kyseenalaistamisen, hämmentämisen tai huumorin avulla. Tässä hankkeessa tutkijat ja taiteilijat työskentelevät yhdessä kehittääkseen ja popularisoidakseen vaikuttavia vastapuheen muotoja, joilla verkkovihan määrää saadaan tutkitusti vähennettyä. Hankkeessa epäoikeudenmukaisuuteen puuttuva aktivismi on paitsi tutkimuksen kohde ja tavoite, myös tiedon tuottamisen menetelmä. Ehdotamme niin kutsutun taistelevan tutkimuksen rinnalle “tutkivismia”, jossa tutkimuksen tavoitteet, menetelmät ja julkaisumuodot ovat vuorovaikutuksessa aktivismin käytäntöjen kanssa. Hankkeen alkuvaiheessa yhdistämme uudella tavalla koneoppivia malleja ja tulkitsevaa tutkimusotetta kuvataksemme olemassa olevan vastapuheen laajuutta ja laatua. Kuvausten pohjalta rakennamme immersiivisen teatterin keinoin kokeilevia vastapuheen muotoja, joiden toimivuutta testaamme osallistuvalla tutkimusotteella puuttumalla valituissa verkkoyhteisöissä ilmenevään verkkovihaan. Nämä interventiot noudattavat yhteisötaiteelle muotoiltuja eettisiä toimintaohjeita, kuten toiminnan vahingoittamattomuuden periaatetta. Interventioiden kohteena eivät ole verkkoyhteisöjen jäsenet, vaan interventioiden myötä syntyneet keskustelut ja niiden laatu. Interventioiden avulla tuotetaan tutkittua tietoa siitä, millainen vastapuhe on vaikuttavaa suomalaisissa verkkoyhteisöissä. Hankkeen tulokset esitetään tieteellisten artikkelien lisäksi digitaalisuutta hyödyntävänä pelinä, joka mahdollistaa osallistujilleen verkkovihaa sisältävien yhteisöjen toiminnan tutkailun sekä vastapuheen eri muotojen kokeilun turvallisessa ympäristössä. Pelin avulla saavutetaan hankkeen tuloksille tavanomaista laajempi yleisö ja vaikuttavuutta kokemuksellisuuden kautta.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Kehopositiivisuusaktivistien strategioita vihapuhetta vastaan : huolenpitoa ja vastaanpuhumista suomalaisessa Instagramissa (2024) Kosonen, Heidi; et al.; A1; OA
- Moderointi fediversumissa : Mastodon-palvelinten riidoissa on sovittelemista (2024) Arjoranta, Jonne; E1
- Uncomfortable Knowledges and Transformative Learning : Reimagining the Museum in the Art of Gustafsson&Haapoja (2024) Kosonen, Heidi; et al.; A1; OA
- Vastapuhe ratkaisuna verkkovihan ongelmaan? (2024) Arjoranta, Jonne; et al.; O4; OA
- Syrjityt soijapojat ja pilattu pelaaminen : maskuliinisuus ja antifeminismi Ylilaudan pelikulttuurikeskusteluissa (2023) Meriläinen, Mikko; et al.; A1; OA
- Lähikuva. Vol 35 Nro 3 : Mediaväkivallan monet muodot (2022) Koistinen, Aino-Kaisa; et al.; C2; OA
- Miten suunnitella kiva vihaleikki? (2022) Nousiainen, Susi; et al.; E1