Opettajankoulutus ja osaamisen kehittymisen jatkumo opiskelijavalinnasta työelämään (SITE)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 342191
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 335 326,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2025
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan opettajankoulutusta, sen opiskelijavalintoja ja opiskelijoiden kompetenssien kehitystä jatkumona valintavaiheesta opettajankoulutuksen kautta työelämään. Tutkimuksessa analysoidaan opiskelijavalintamenetelmien toimivuutta ja selvitetään ennakoiko opiskelijavalinnassa menestyminen luokanopettajaopiskelijoiden kehityspolkuja kolmen ensimmäisen opintovuoden aikana ja opetusvuorovaikutuksen laatua työelämässä. Tutkimus toteutetaan konsortiohankkeena Jyväskylän ja Turun yliopistojen opettajankoulutuslaitoksilla. Se perustuu valtakunnallisiin kasvatusalan opiskelijavalinta-aineistoihin sekä tutkimuksessa kerättäviin seuranta-aineistoihin, joita analysoidaan sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä. Hanke tarjoaa uudenlaista käytäntöihin vaikuttavaa tietoa kansallisesti uudistetuista kasvatusalan opiskelijavalintamenetelmistä, vahvistaa opettajankoulutuksen tutkimusperustaa sekä edistää merkittävästi kansainvälistä opettajankoulutuksen tutkimusta.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Beginning student teachers’ agency in teacher identity negotiations (2024) Juutilainen, Maaret; et al.; A1; OA
- Finnish pre-service teachers’ identity development after a year of initial teacher education: Adding, transforming, and defending (2023) Varis, Sotiria; et al.; A1; OA
- Learning strategies, self-efficacy beliefs and academic achievement of first-year preservice teachers : a person-centred approach (2023) Vilppu, Henna; et al.; A1; OA
- Measuring higher-order cognitive skills with multiple choice questions : potentials and pitfalls of Finnish teacher education entrance (2023) Haataja, Eeva S. H.; et al.; A1; OA
- Opettajaopiskelijoiden ammatillisen toimijuuden rakentuminen luokanopettajakoulutuksessa (2023) Juutilainen, Maaret; G5; OA; 978-951-39-9782-3
- Can noncomplementarity of agency lead to successful problem solving? A case study on students’ interpersonal behaviors in mathematical problem-solving collaboration (2022) Haataja, Eeva S.H.; et al.; A1; OA
- Multiple mini-interviews as a selection tool for initial teacher education admissions (2022) Metsäpelto, Riitta-Leena; et al.; A1; OA