Kuljettajan havainnointivaatimukset avustamattomassa ja avustetussa ajamisessa (343259)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 343259
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 474 056,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2025
Tiivistelmä
Projekti kehittää laskennallisia malleja, joiden avulla voidaan määritellä kuljettaja-, tehtävä- ja tilannekohtaisia raja-arvoja liikenneturvallisuuden näkökulmasta sopivalle liikenneympäristön havainnointitiheydelle. Mallien avulla voidaan lisäksi ymmärtää paremmin kuljettajien yksilöllistä vaihtelua ja kehittymistä liikenneympäristön havainnoinnissa. Mallit simuloivat kuljettaja- ja liikennetilannekohtaisten tekijöiden vaikutuksia kuljettajan havainnointivaatimuksiin kuljettajan ajaessa autoa täysin itse, avustavien järjestelmien tukemana, tai istuessa osittain autonomisen ajoneuvon kyydissä. Mallien avulla voidaan kehittää luotettavampia kuljettajan tilan tunnistavia algoritmeja, autonomisia ajoneuvoja ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuljettajakoulutusta, sekä turvallisempia kuljettajan käyttöliittymiä. Mallit soveltuvat raja-arvojen määrittelyyn ja operaattorin käyttäytymisen analysointiin myös muissa dynaamisissa tehtävissä kuin ajamisessa.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- On the relationship between occlusion times and in-car glance durations in simulated driving (2023) Grahn, Hilkka; et al.; A1; OA
- Key requirements and a method for measuring in-vehicle user interfaces’ distraction potential (2022) Kujala, Tuomo; et al.; O1; OA
- Inattention and Uncertainty in the Predictive Brain (2021) Kujala, Tuomo; et al.; A1; OA
- Quantifying attentional demand of a lane-keeping task as the minimum required information in predictive processing (2021) Kujala, Tuomo; D3; OA