Kestävän markkinoinnin hyödyntäminen tekoälyllä


Päärahoittaja


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 22 000,00


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.07.2021

Hankkeen päättymispäivämäärä30.06.2022


Tiivistelmä

Postmodernissa yhteiskunnassamme kuluttajista tulee yhä ympäristötietoisempia. Tämä valaisee kestävän markkinoinnin merkitystä yrityksille ja kulutuskulttuurille. Samalla teknologisen datan käyttö on kasvussa. 80% organisaatioiden arvosta on tietotaidossa ja innovaatioissa (Shepherd, 2018), mikä korostaa tiedonhallinnan roolia tietotekniikassa. On todettu, että sitoutuminen tekniikkaan on monipuolista ja riippuu suuresti teknologiasta itsestään (Attfeld et al., 2011; Lehmann et al., 2012). Siksi on tärkeää tutkia teknologian tehokkuutta ennen integraatio: kuinka hyvin se tukisi yrityksiä ja asiakkaita kestävässä liiketoiminnassa (Lim, 2016).

"Mitä älykkäämpiä ja tehokkaampia koneista tulee, sitä tärkeämmäksi tulee niiden tavoitteiden yhdenmukaistamisesta
kanssamme. " _Tegmark, 2017

Huolimatta tietotekniikan laajasta käytöstä, sitä ei ole laajalti käytetty avustamaan kestävää markkinointia. Täten jättäen suuren aukon tiedoissamme. Projektimme kerää ja integroi kaksi perinteisesti kestävän markkinoinnin ja tietotekniikan eri osatekijää. Tukimme ja raportoimme riskeistä ja ansioista tietotekniikan käytöstä kestävässä markkinoinnissa edistämällä samalla sosiaalista ja ympäristön kestävyyttä.

Tekoäly ja sen kyky löytää, luoda ja suositella olennaista sisältöä on yleisesti hyväksytty markkinoinnissa. Vinuesa ja
kollegat (2020) havaitsivat, että tekoäly voi mahdollistaa 134 tavoitteen saavuttamisen kaikilla kestävän kehityksen
tavoitealueilla. Tämä on yhteneväistä Tegmarkin (2017) spekulaatioiden kanssa tekoälyn roolista ratkaisujen tarjoamisessa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tekoälyn tuntemus kestävässä markkinoinnissa on kuitenkin vasta alkuvaiheessa.

Projektin tarkoituksena on tuottaa uusia ja tärkeitä havaintoja tekoälyn käyttämisestä markkinoinnissa. Sen meriiteistä ja riskeistä käytettäessä kehittämään ympäristön kannalta ja sosiaalisesti kestäviä tuotteita ja palveluita. Empiirisen
tutkimuksen kautta tutkimus tuo käytännön puitteet, teorian kehittämisen ja käytännön suosituksia yrityksille minimoiden tekoälyavusteisen kestävän markkinoinnin riskit.

Kokoamalla kestävän markkinointi ja tekoälyn yhteen hankkeeseen edistämme ymmärrystä ja keskustelua tekoälyn
nopeasta kasvusta, sekä organisaatiokyvystä ja uudistumisesta kollektiivisen ihmiskone -älykkyyden kautta.

Yritysten ja yhteiskunnan näkökulmasta tutkimuksen tavoitteena on saavuttaa innovatiivisia ja tieteidenvälisiä tuloksia, jotka ovat hyödyllisiä lähtökohtana suomalaisille organisaatioille, kun ollaan missä kestävyyden ja suuren datan (Big data) leikkauspisteessä. Tutkimuksen tuottamat suositukset auttavat yrityksiä kehittämään kykyjään. Se innostaa organisaatiota oppimaan ja kehittämään viisautta, joka sisältää tietopohjaisen tietotaitojaan. Liiketoiminnassa uudistuminen tarjoaa vaihtoehtoista ajattelua kestävämmälle kehitykselle samalla ottaen huomioon big datan, muuttuvan ilmaston ja yhteiskunnan kasvun.


Vastuullinen johtaja


Päävastuullinen yksikkö


Tieteenalat


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.WellTyön ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2023-24-08 klo 20:49