B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa
‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish (2021)
Ahola, S., & Halonen, M. (2021). ‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish. In Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid (pp. 53-57). Association of Language Testers in Europe. Collated papers for the ALTE International Conference. https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ahola, Sari; Halonen, Mia
Emojulkaisu: Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid
Konferenssin paikka ja aika: Madrid, Spain (cancelled), 2020
Lehti tai sarja: Collated papers for the ALTE International Conference
eISSN: 2789-2344
Julkaisuvuosi: 2021
Artikkelin sivunumerot: 53-57
Kirjan kokonaissivumäärä: 232
Kustantaja: Association of Language Testers in Europe
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77606
Tiivistelmä
As many European countries have language proficiency requirements for obtaining citizenship, language testing is a possible source of social inequality. The ‘Broken Finnish’ project has been set up to ensure test fairness by addressing the proficiency rating in the National Certificates of Language Proficiency (NCLP) test for Finnish in Finland, with a special focus on perceptions of pronunciation and ‘accent’ in relation to the examinee’s L1 and how the raters recognise them. We explore if and how these perceptions affect the proficiency ratings. We are also interested in studying where the perceptions might arise from. In this paper, we present results from one L1 group: Thai speakers
YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; kielitaito; suullinen kielitaito; stereotypiat; ennakkoluulot; thaimaalaiset; thain kieli; aikuisten kielitaitotutkinto
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Rikkinäistä suomea: Aksenttien arviointi yhteiskunnallisena portinvartijana
- Halonen, Mia
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021