B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa
‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish (2021)


Ahola, S., & Halonen, M. (2021). ‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish. In Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid (pp. 53-57). Association of Language Testers in Europe. Collated papers for the ALTE International Conference. https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatAhola, Sari; Halonen, Mia

EmojulkaisuCollated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid

Konferenssin paikka ja aikaMadrid, Spain (cancelled)2020

Lehti tai sarjaCollated papers for the ALTE International Conference

eISSN2789-2344

Julkaisuvuosi2021

Artikkelin sivunumerot53-57

Kirjan kokonaissivumäärä232

KustantajaAssociation of Language Testers in Europe

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77606


Tiivistelmä

As many European countries have language proficiency requirements for obtaining citizenship, language testing is a possible source of social inequality. The ‘Broken Finnish’ project has been set up to ensure test fairness by addressing the proficiency rating in the National Certificates of Language Proficiency (NCLP) test for Finnish in Finland, with a special focus on perceptions of pronunciation and ‘accent’ in relation to the examinee’s L1 and how the raters recognise them. We explore if and how these perceptions affect the proficiency ratings. We are also interested in studying where the perceptions might arise from. In this paper, we present results from one L1 group: Thai speakers


YSO-asiasanatsuomi toisena kielenäkielitaitosuullinen kielitaitostereotypiatennakkoluulotthaimaalaisetthain kieliaikuisten kielitaitotutkinto


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 23:17