B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa
‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish (2021)


Ahola, S., & Halonen, M. (2021). ‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish. In Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid (pp. 53-57). Association of Language Testers in Europe. Collated papers for the ALTE International Conference. https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ahola, Sari; Halonen, Mia

Emojulkaisu: Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid

Konferenssin paikka ja aika: Madrid, Spain (cancelled), 2020

Lehti tai sarja: Collated papers for the ALTE International Conference

eISSN: 2789-2344

Julkaisuvuosi: 2021

Artikkelin sivunumerot: 53-57

Kirjan kokonaissivumäärä: 232

Kustantaja: Association of Language Testers in Europe

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

Pysyvä verkko-osoite: https://www.alte.org/resources/Documents/ALTE%207th%20International%20Conference%20Madrid%20June%202021.pdf

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77606


Tiivistelmä

As many European countries have language proficiency requirements for obtaining citizenship, language testing is a possible source of social inequality. The ‘Broken Finnish’ project has been set up to ensure test fairness by addressing the proficiency rating in the National Certificates of Language Proficiency (NCLP) test for Finnish in Finland, with a special focus on perceptions of pronunciation and ‘accent’ in relation to the examinee’s L1 and how the raters recognise them. We explore if and how these perceptions affect the proficiency ratings. We are also interested in studying where the perceptions might arise from. In this paper, we present results from one L1 group: Thai speakers


YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; kielitaito; suullinen kielitaito; stereotypiat; ennakkoluulot; thaimaalaiset; thain kieli; aikuisten kielitaitotutkinto


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä


Viimeisin päivitys 2021-20-09 klo 15:56