A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Becoming a Gamer : Performative Construction of Gendered Gamer Identities (2022)
Kivijärvi, M., & Katila, S. (2022). Becoming a Gamer : Performative Construction of Gendered Gamer Identities. Games and Culture: A Journal of Interactive Media, 17(3), 461-481. https://doi.org/10.1177/15554120211042260
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kivijärvi, Marke; Katila, Saija
Lehti tai sarja: Games and Culture: A Journal of Interactive Media
ISSN: 1555-4120
eISSN: 1555-4139
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 17
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 461-481
Kustantaja: Sage Publications
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/15554120211042260
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78274
Tiivistelmä
This article examines how women construct their gameplay identities in relation to the hegemonic “gamer” discourse. The article is based on semi-structured in-depth interviews with women who occupy central roles in the Finnish gaming industry. We deploy Judith Butler’s theorization of performative identity construction to examine how the women negotiate their identity in relation to the hegemonic gamer discourse, focusing on how they both embrace and resist the hegemonic, masculine constructions of gameplay. The study shows the dynamics surrounding the gamer identity. While women submit to the hegemonic gamer discourse, reproducing the masculine gamer notions to gain recognition as a viable member of the gameplay community, the study also identifies how subversive opportunities arise as the women deploy new, alternative versions of gamer identity. The hegemonic discourse is subverted through the identity position of tech-savvy, which departs from the masculine connotations.
YSO-asiasanat: peliala; peliteollisuus; pelikulttuuri; sukupuolittuminen; sukupuoliroolit; sosiaalinen identiteetti; performatiivisuus
Vapaat asiasanat: gender; gamer identity; digital games; resistance; performativity
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- (Ei) tilaa feminismille? Sukupuoli ja postfeministiset käsitykset miesvaltaisissa organisaatioissa
- Kivijärvi, Marke
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 2