D1 Article in a trade journal
Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa (2021)


Räty, L. (2021). Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa. Kielikukko, 41(3), 23-25.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsRäty, Lauri

Journal or seriesKielikukko

ISSN0780-0940

Publication year2021

Volume41

Issue number3

Pages range23-25

PublisherFinra ry

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81599

Additional informationKielikukko avautuu viivellä avoimeksi verkossa aikaisintaan 6 kk kuluttua lehden ilmestymisestä.


Abstract

Jo vuosikymmenien ajan opettajat ovat sekä Suomessa että kansainvälisesti kritisoineet, että paperityöt vievät liikaa aikaa muilta tehtäviltä (esim. Gallagher & Desimone 1995; Huefner 2000; Kokko, Pesonen, Polet, Kontu, Ojala & Pirttimaa 2014; OAJ 2017). Toimin erityisluokanopettajana kehitysvammaisten oppilaiden opetuksessa ja huomaan usein itsekin ajattelevani samansuuntaisesti, sillä vuosittain laatimani kahdeksan oppilaan pedagogiset selviykset, hojksit, lausunnot ja todistukset ovat tulostettuna yhteensä noin 130 sivua. Varsinkin eri vuosiluokilla opiskelevien yläkouluikäisten jopa 17 oppiaineen yksilöllistettyjen tavoitteiden suunnittelu vie aikaa, Laaja-alaisilla erityisopettajilla ja aineenopettajilla haasteena on dokumenttien massiivisuuden sijaan taas niiden suuri määrä.


Keywordseducational evaluationcurriculaindividual education plandocumentsspecial education (teaching)

Free keywordspedagogiset asiakirjat


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2021


Last updated on 2024-03-04 at 19:56