D1 Article in a trade journal
Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa (2021)
Räty, L. (2021). Pedagogisten asiakirjojen kirjoittaminen tutkimusten valossa. Kielikukko, 41(3), 23-25.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Räty, Lauri
Journal or series: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Publication year: 2021
Volume: 41
Issue number: 3
Pages range: 23-25
Publisher: Finra ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81599
Additional information: Kielikukko avautuu viivellä avoimeksi verkossa aikaisintaan 6 kk kuluttua lehden ilmestymisestä.
Abstract
Jo vuosikymmenien ajan opettajat ovat sekä Suomessa että kansainvälisesti kritisoineet, että paperityöt vievät liikaa aikaa muilta tehtäviltä (esim. Gallagher & Desimone 1995; Huefner 2000; Kokko, Pesonen, Polet, Kontu, Ojala & Pirttimaa 2014; OAJ 2017). Toimin erityisluokanopettajana kehitysvammaisten oppilaiden opetuksessa ja huomaan usein itsekin ajattelevani samansuuntaisesti, sillä vuosittain laatimani kahdeksan oppilaan pedagogiset selviykset, hojksit, lausunnot ja todistukset ovat tulostettuna yhteensä noin 130 sivua. Varsinkin eri vuosiluokilla opiskelevien yläkouluikäisten jopa 17 oppiaineen yksilöllistettyjen tavoitteiden suunnittelu vie aikaa, Laaja-alaisilla erityisopettajilla ja aineenopettajilla haasteena on dokumenttien massiivisuuden sijaan taas niiden suuri määrä.
Keywords: educational evaluation; curricula; individual education plan; documents; special education (teaching)
Free keywords: pedagogiset asiakirjat
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021