A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa (2021)
Palojärvi, A., Mård-Miettinen, K., Koivula, M., & Rutanen, N. (2021). Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(3), 121-146. https://journal.fi/jecer/article/view/114173
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Palojärvi, Anu; Mård-Miettinen, Karita; Koivula, Merja; Rutanen, Niina
Lehti tai sarja: Journal of Early Childhood Education Research
eISSN: 2323-7414
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 10
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 121-146
Kustantaja: Suomen varhaiskasvatus ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/jecer/article/view/114173
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77883
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. Käyttöteorialla tarkoitetaan tässä pedagogista näkemystä, joka ohjaa opettajan toimintaa. Käyttöteoriaa eri kielten käytöstä lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta, joissa tarkasteltiin kielikasvatuksen käyttöteorian keskeisiä osa-alueita ja niiden ilmenemistä eri kielissä. Aineistona oli yhden eksperttiopettajan kaksi haastattelua, jotka analysoitiin laadullisella temaattisella analyysillä. Tulokset osoittavat, että opettajan kielikasvatuksen käyttöteoriassa korostui yksi arvo (kielten yhtäläinen arvo) sekä useat tavoitteet ja periaatteet (esim. vastavuoroinen oppiminen, kieli-identiteetin tukeminen ja pedagoginen tahdikkuus), jotka olivat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Tulosten perusteella suomen ja ruotsin käytössä opettajan pyrkimyksenä oli kasvattaa monikielisten lasten kielellisiä resursseja. Lasten kotikielten käytöllä opettaja puolestaan tähtäsi ensisijaisesti lasten olemassa olevien kieliresurssien huomiointiin, hyödyntämiseen ja arvostukseen.
YSO-asiasanat: kielikasvatus; kaksikielisyys; monikielisyys; varhaiskasvatus; varhaiskasvatuksen opettajat
Vapaat asiasanat: kaksikielinen opetus; käyttöteoria
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kielipedagogiikan kehittämishanke: Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi
- Moate, Josephine
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1