A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Liikunta-alan tutkintokoulutuksen merkitykset valmistuneiden elämänkertomuksissa : fenomenografinen analyysi (2021)
Meanings of sport degree education in the life stories of graduates : phenomenographical analysis


Jama, K.-M., Tynjälä, P., Aarto-Pesonen, L., Malinen, A., & Hämäläinen, R. (2021). Liikunta-alan tutkintokoulutuksen merkitykset valmistuneiden elämänkertomuksissa : fenomenografinen analyysi. Liikunta ja tiede, 58(4), 82-90. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-82-90.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatJama, Kaisa-Mari; Tynjälä, Päivi; Aarto-Pesonen, Leena; Malinen, Anita; Hämäläinen, Raija

Lehti tai sarjaLiikunta ja tiede

ISSN0358-7010

Julkaisuvuosi2021

Volyymi58

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot82-90

KustantajaLiikuntatieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-82-90.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77876


Tiivistelmä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, millaisia laadullisesti erilaisia merkityksiä liikunta-alan tutkinnon suorittaneet antoivat alan tutkintokoulutukselle urateemaisissa elämänkertomuksissaan. Kertomusten avulla oli mahdollista tavoittaa koulutukselle annetut merkitykset suhteessa uran muotoutumisen monitahoisuuteen. Tutkimukseen osallistui 60 liikuntaneuvoja-, liikunnanohjaaja- (AMK tai YAMK) tai liikuntatieteiden maisteri -tutkinnon vuosina 2004–2015 suorittanutta henkilöä, jotka vastasivat avoimeen kirjoituskutsuun. Kutsussa osallistujia pyydettiin kirjoittamaan tutkimusta varten oma urateemainen elämäntarinansa. Kertomusaineisto analysoitiin fenomenografisesti etsimällä teksteistä merkitysilmauksia ja ryhmittelemällä ne kuvauskategorioiksi. Liikunta-alan koulutukselle kertomuksissa annetut merkitykset jakautuivat kuuteen kategoriaan, jotka erosivat toisistaan sisällöllisesti. Koulutus voitiin nähdä (1) pettymyksenä, (2) välineenä, (3) käytännöllisenä valintana, (4) mahdollistajana, (5) tavoitteellisena reittinä tai (6) kokonaisvaltaisena uudistajana. Kategorioiden välinen vaihtelu näkyi seuraavissa teemoissa: a) yleinen kokemus opiskeluajasta, b) ammatillinen kehittyminen, c) työllistyminen ja ura, d) muu elämä sekä e) psyykkiset tarpeet. Johtopäätöksenä todettiin, että kategorioiden välisissä eroissa keskeisiksi nousivat kirjoittajien kokemukset siitä, millaisia muutoksia koulutus on saanut aikaan itsessä ja omassa elämässä. Opintojen merkitys ei ollut vain ammatillinen, vaan koulutus kietoutui osaksi elämäntarinaa monin eri tavoin.


YSO-asiasanatliikunta-alakoulutustutkinnotkokemuksetmerkitys (tärkeys)urakehityselämänkaarifenomenografia

Vapaat asiasanat sport industry; career narratives; phenomenography


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 17:16