A1 Journal article (refereed)
Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa (2021)
Luokkahuonevuorovaikutus matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden tunneilla : oppilaslähtöisyys ja dialogisuus


Lehesvuori, S., Hähkiöniemi, M., Ketonen, L., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(2), 61-80. https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Ketonen, Laura; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN: 2342-9046

Publication year: 2021

Volume: 31

Issue number: 2

Pages range: 61-80

Publisher: Niilo Mäki Instituutti

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/

Publication open access: Not open

Publication channel open access:

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78191

Additional information: Tutkimukset. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Abstract

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen aineistoksi valittiin matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden pitämiä oppitunteja, joissa havaittiin keskimääräisesti enemmän oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmenemismuotoja. Keskustelunanalyysin keinoin osoitettiin, että oppilaslähtöisyyttä ja dialogisuutta voidaan edistää niin matematiikkaa kuin muitakin aiheita käsittelevissä opetuskeskusteluissa. Esimerkkien avulla pohditaan, miten vallitseva auktoritatiivinen ja oppiainekeskeinen opetusvuorovaikutus on haastettavissa jo opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikana.


Keywords: mathematics; classroom work; class discussion (educational methods); dialogicality; student-centeredness; teacher training


Contributing organizations


Related projects


Ministry reporting: Yes

Preliminary JUFO rating: 1


Last updated on 2021-12-10 at 14:01