A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Explainable Student Agency Analytics (2021)
Saarela, M., Heilala, V., Jääskelä, P., Rantakaulio, A., & Kärkkäinen, T. (2021). Explainable Student Agency Analytics. IEEE Access, 9, 137444-137459. https://doi.org/10.1109/access.2021.3116664
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saarela, Mirka; Heilala, Ville; Jääskelä, Päivikki; Rantakaulio, Anne; Kärkkäinen, Tommi
Lehti tai sarja: IEEE Access
eISSN: 2169-3536
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 9
Artikkelin sivunumerot: 137444-137459
Kustantaja: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1109/access.2021.3116664
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78049
Tiivistelmä
Several studies have shown that complex nonlinear learning analytics (LA) techniques outperform the traditional ones. However, the actual integration of these techniques in automatic LA systems remains rare because they are generally presumed to be opaque. At the same time, the current reviews on LA in higher education point out that LA should be more grounded to the learning science with actual linkage to teachers and pedagogical planning. In this study, we aim to address these two challenges. First, we discuss different techniques that open up the decision-making process of complex techniques and how they can be integrated in LA tools. More precisely, we present various global and local explainable techniques with an example of an automatic LA process that provides information about different resources that can support student agency in higher education institutes. Second, we exemplify these techniques and the LA process through recently collected student agency data in four courses of the same content taught by four different teachers. Altogether, we demonstrate how this process—which we call explainable student agency analytics—can contribute to teachers’ pedagogical planning through the LA cycle.
YSO-asiasanat: korkeakouluopetus; korkeakouluopiskelu; opiskelijat; toimijuus; arviointi; palaute; oppimisalustat; tekoäly; päätöksenteko
Vapaat asiasanat: oppimisanalytiikka
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 3. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2
- Koulutusteknologia ja kognitiotiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) LEACS
- Human and Machine based Intelligence in Learning (Informaatioteknologian tiedekunta IT) HUMBLE
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Koulutuksen tutkimuslaitos KTL) KTL
- Digitalization in and for learning and interaction (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.LearnDigi