A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Opettajat aikuisten maahanmuuttajien perustaitoja kehittämässä (2021)
Teachers helping adult immigrants to improve basic skills
Mustonen, S., Reiman, N., Bogdanoff, M., Vaarala, H., & Tarnanen, M. (2021). Opettajat aikuisten maahanmuuttajien perustaitoja kehittämässä. Aikuiskasvatus, 41(3), 208-221. https://doi.org/10.33336/aik.111577
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mustonen, Sanna; Reiman, Nina; Bogdanoff, Minna; Vaarala, Heidi; Tarnanen, Mirja
Lehti tai sarja: Aikuiskasvatus
ISSN: 0358-6197
eISSN: 2490-0427
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 41
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 208-221
Kustantaja: Kansanvalistusseura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.33336/aik.111577
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78079
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan, miten aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden opettajat ymmärtävät perustaidot ja opiskelutaidot sekä miten he pedagogisoivat perustaitojen opetusta arvioinnin avulla. Perustaitoja ovat luku- ja kirjoitustaidot, numeeriset taidot ja ongelmanratkaisutaidot teknologisesti kehittyneissä ympäristöissä. Aineisto kerättiin opettajien täydennyskoulutuksessa ja se koostuu opettajien laatimista arviointi- ja oppimistehtävistä sekä reflektoinneista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan täydennyskoulutukseen osallistuneet opettajat näkivät perustaidot usein toisistaan erillisinä eivätkä välttämättä huomioineet aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden informaaleissa ympäristöissä hankkimia taitoja. Opettajien ymmärrys opiskelijoiden resursseista ja taitojen limittäisyydestä syveni koulutuksessa, ja he rakensivat sen myötä oppimistavoitteita ja -tehtäviä aiempaa funktionaalisemmiksi. Monipuolista oppimista ohjaavaa arviointia oli kuitenkin yhä haastava toteuttaa.
YSO-asiasanat: aikuiskoulutus; maahanmuuttajat; perustaidot; kielitaito; opiskelutaito; aikuiskouluttajat; pedagogiikka; arviointi
Vapaat asiasanat: adult education; migrants; study skills; basic skills; adult educators; pedagogy; evaluation
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1