A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Expertise and becoming conscious of something (2022)


Myllylä, M. T., & Saariluoma, P. (2022). Expertise and becoming conscious of something. New Ideas in Psychology, 64, Article 100916. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2021.100916


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Myllylä, Mari T.; Saariluoma, Pertti

Lehti tai sarja: New Ideas in Psychology

ISSN: 0732-118X

eISSN: 1873-3522

Julkaisuvuosi: 2022

Volyymi: 64

Artikkelinumero: 100916

Kustantaja: Elsevier

Julkaisumaa: Alankomaat

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2021.100916

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78216


Tiivistelmä

Becoming conscious refers to how new mental content emerges in the mind. To understand this phenomenon, we studied how people experience graffiti by thinking aloud. In protocols, we found three types of becoming conscious: experiencing emotional and perceptual content directly linked to a perceivable object, non-perceivable or apperceived information content, and transformation and restructuring processes. On the grounds of the content-based study of protocols, we suggest that people can become conscious of either direct perception, apperception, or restructuring thinking. Research of the mind, which is grounded in analysis and explained by properties of mental content, can be called content-based thinking or content-based psychology.


YSO-asiasanat: tajunta; tietoisuus; ajattelu; kognitiiviset prosessit; asiantuntijuus; taidekokemukset; graffitit

Vapaat asiasanat: mental content; content-based psychology; consciousness; art experience; graffiti


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:36