A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Organizational Information and Communication Technologies and Their Influence on Communication Visibility and Perceived Proximity (2023)
van Zoonen, W., Sivunen, A., Rice, R. E., & Treem, J. W. (2023). Organizational Information and Communication Technologies and Their Influence on Communication Visibility and Perceived Proximity. International Journal of Business Communication, 60(4), 1267-1289. https://doi.org/10.1177/23294884211050068
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: van Zoonen, Ward; Sivunen, Anu; Rice, Ronald E.; Treem, Jeffrey W.
Lehti tai sarja: International Journal of Business Communication
ISSN: 2329-4884
eISSN: 2329-4892
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 06.10.2021
Volyymi: 60
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 1267-1289
Kustantaja: SAGE Publications
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/23294884211050068
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78296
Tiivistelmä
This study investigates the relationships between the use of various organizational ICTs, communication visibility, and perceived proximity to distant colleagues. In addition, this study examines the interplay between visibility and proximity, to determine whether visibility improves proximity, or vice versa. These relationships are tested in a global company using two waves of panel survey data. ESM use increases communication visibility and perceived proximity, while controlling for prior levels of visibility, proximity, and the use of other organizational ICTs. The influence of ESM on network translucence and perceived proximity is generally stronger than the impact of other technologies on these outcomes. These results highlight the importance of considering various aspects of the technological landscape conjointly, as well as distinguishing the two dimensions of communication visibility. Finally, the results indicate that perceived proximity has causal priority over communication visibility, indicating that communication visibility exists partly as an attribution of perceived proximity to distant colleagues, and is not solely inferred from the use of organizational ICTs.
YSO-asiasanat: yhteisöviestintä; sisäinen viestintä; näkyvyys; tieto- ja viestintätekniikka; sosiaalinen media; etäkokoukset
Vapaat asiasanat: communication visibility; enterprise social media; file sharing; perceived proximity; teleconferencing
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- PARIS - Paradoksit ja jännitteet työntekijöiden tiedon jakamisessa sosiaalisessa mediassa
- Sivunen, Anu
- Suomen Akatemia
Liittyvät tutkimusaineistot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1