A1 Journal article (refereed)
Oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen yläkoulussa : yhteydet yleiseen kiinnittymiseen ja eri tilannetekijöihin (2021)
Pöysä, S. (2021). Oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen yläkoulussa : yhteydet yleiseen kiinnittymiseen ja eri tilannetekijöihin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(3). https://bulletin.nmi.fi/2021/10/20/oppilaan-tilannesidonnainen-kiinnittyminen-ylakoulussa-yhteydet-yleiseen-kiinnittymiseen-ja-eri-tilannetekijoihin/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Pöysä, Sanni
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2021
Volume: 31
Issue number: 3
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2021/10/20/oppilaan-tilannesidonnainen-kiinnittyminen-ylakoulussa-yhteydet-yleiseen-kiinnittymiseen-ja-eri-tilannetekijoihin/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Partially open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78312
Additional information: Lectio praecursoria. Artikkeli julkaistu vain verkkojulkaisuna.
Abstract
Tässä väitöstutkimuksessa tarkasteltiin yläkouluikäisten oppilaiden kouluun kinnittymistä sekä siinä ilmenevää tilannesidonnaista vaihtelua. Oppilaan kouluun kiinnittyminen eli student engagement on käsite, jota käytetään kuvaamaan oppilaan suhdetta kouluun, opiskeluun ja oppimiseen. Kiinnittyminen yhdistetään siihen, missä määrin ja miten oppilas osallistuu ja sitoutuu koulutyöhön, sekä siihen, kuinka oppilas kokee kouluympäristön tukevan omaa koulunkäyntiään ja oppimistaan (mm. Fredricks ym., 2004; Wang ym., 2019). Kouluun kiinnittyminen on moniulotteinen ilmiö, ja siten kiinnittymistä tarkasteltaessa pyritään ymmärtämään oppilaan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä samanaikaisesti useammasta näkökulmasta. Tutkimuksellinen kiinnostus oppilaan kouluun kiinnittymistä kohtaan on lisääntynyt erityisesti muutaman viime vuosikymmenen aikana, kun kiinnittymisen on havaittu olevan yhteydessä muun muassa korkeampien oppimistulosten saavuttamiseen sekä siihen, että oppilaat saattavat opintonsa loppuun saakka (mm. Archambault ym., 2019). Samalla kun kouluun kiinnittymiseen kohdistuva tutkimus on vakiinnuttanut paikkansa kasvatustieteellisen ja psykologisen alan tutkimuksessa, on 2 Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 2021, Vol. 31, No. 3 © Niilo Mäki -säätiö kiinnittymisen vahvistamista alettu käyttää keinona tukea oppilasta oppimisessa ja koulunkäynnissä (Wang ym., 2019).
Keywords: upper comprehensive school pupils; school environment; schoolwork; study motivation; committing oneself; school satisfaction; teacher-pupil relationship; social interaction; learning results
Free keywords: tilannesidonnainen oppiminen
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021
JUFO rating: 1