A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Children's exploration of the concepts of home and belonging : Capturing views from five European countries (2021)
Maine, F., Brummernhenrich, B., Chatzianastasi, M., Juškienė, V., Lähdesmäki, T., Luna, J., & Peck, J. (2021). Children's exploration of the concepts of home and belonging : Capturing views from five European countries. International Journal of Educational Research, 110, Article 101876. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101876
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Maine, F.; Brummernhenrich, B.; Chatzianastasi, M.; Juškienė, V.; Lähdesmäki, T.; Luna, J.; Peck, J.
Lehti tai sarja: International Journal of Educational Research
ISSN: 0883-0355
eISSN: 1873-538X
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 110
Artikkelinumero: 101876
Kustantaja: Elsevier Ltd.
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101876
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78319
Tiivistelmä
Understanding one's sense of belonging is a central part of identity formation and self-awareness; feeling safe somewhere, with specific people is identified as a basic human need. This paper explores the ideas of children from three age groups in five different European as they discussed the concepts of ‘home’ and ‘belonging’. Findings showed that the children's ideas could be organised into six interrelated aspects: Spatiality, Materiality, Multiplicity, Social Relations, Affect, and Dislocation. Whilst there were differences in the ways that the children conceptualised home across the classes, even the youngest children were able to describe their ideas using metaphors and abstract concepts, and they agreed that a home was more than just a building.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); nuoret; käsitykset; koti; paikka; sosiaaliset suhteet; identiteetti
Vapaat asiasanat: kuuluminen
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Dialogue and Argumentation for cultural Literacy Learning in Schools
- Lähdesmäki, Tuuli
- Euroopan komissio
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 2