A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Constructing co-presence through shared VR gameplay (2021)


Olbertz-Siitonen, M., Piirainen-Marsh, A., & Siitonen, M. (2021). Constructing co-presence through shared VR gameplay. Journal für Medienlinguistik, 4(2), 85-122. https://doi.org/10.21248/jfml.2021.31


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatOlbertz-Siitonen, Margarethe; Piirainen-Marsh, Arja; Siitonen, Marko

Lehti tai sarjaJournal für Medienlinguistik

eISSN2569-6491

Julkaisuvuosi2021

Ilmestymispäivä27.10.2021

Volyymi4

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot85-122

KustantajaGoethe-Universität Frankfurt am Main Universitätsbibliothek

JulkaisumaaSaksa

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.21248/jfml.2021.31

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78425


Tiivistelmä

This study analyzes how participants playing VR games construct co-presence and shared gameplay. The analysis focuses on in­stances of play where one person is wearing the VR equipment, and other participants are located nearby without the ability to directly interact with the game. We first show how the active player using the VR equipment draws on talk and embodied activity to signal their presence in the shared physical environment, while simul­taneously conducting actions in the virtual space, and thus creates spaces for the other participants to take part in gameplay. Second, we describe how other participants draw on the contextual config­urations of the moment in displaying co-presence and position themselves as active and consequential co-players. The analysis demonstrates how gameplay can be communicatively con­structed even in situations where the participants have differential rights and possibilities to act and influence the game.


YSO-asiasanatvideopelitvirtuaalitodellisuusyksinpelitpelaaminenläsnäolokeskustelukeskustelunanalyysi

Vapaat asiasanatconversation; conversation analysis; co-presence; shared gameplay; single player games; VR-games


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 10:44