A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Constructing co-presence through shared VR gameplay (2021)
Olbertz-Siitonen, M., Piirainen-Marsh, A., & Siitonen, M. (2021). Constructing co-presence through shared VR gameplay. Journal für Medienlinguistik, 4(2), 85-122. https://doi.org/10.21248/jfml.2021.31
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Olbertz-Siitonen, Margarethe; Piirainen-Marsh, Arja; Siitonen, Marko
Lehti tai sarja: Journal für Medienlinguistik
eISSN: 2569-6491
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 27.10.2021
Volyymi: 4
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 85-122
Kustantaja: Goethe-Universität Frankfurt am Main Universitätsbibliothek
Julkaisumaa: Saksa
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.21248/jfml.2021.31
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78425
Tiivistelmä
This study analyzes how participants playing VR games construct co-presence and shared gameplay. The analysis focuses on instances of play where one person is wearing the VR equipment, and other participants are located nearby without the ability to directly interact with the game. We first show how the active player using the VR equipment draws on talk and embodied activity to signal their presence in the shared physical environment, while simultaneously conducting actions in the virtual space, and thus creates spaces for the other participants to take part in gameplay. Second, we describe how other participants draw on the contextual configurations of the moment in displaying co-presence and position themselves as active and consequential co-players. The analysis demonstrates how gameplay can be communicatively constructed even in situations where the participants have differential rights and possibilities to act and influence the game.
YSO-asiasanat: videopelit; virtuaalitodellisuus; yksinpelit; pelaaminen; läsnäolo; keskustelu; keskustelunanalyysi
Vapaat asiasanat: conversation; conversation analysis; co-presence; shared gameplay; single player games; VR-games
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1