A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The importance of online retailers' ethics for traditional, online and multichannel customers (2022)
Skippari, M., Kajalo, S., & Lindblom, A. (2022). The importance of online retailers' ethics for traditional, online and multichannel customers. In O. Niininen (Ed.), Contemporary Issues in Digital Marketing (pp. 119-129). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003093909-15
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Skippari, Mika; Kajalo, Sami; Lindblom, Arto
Emojulkaisu: Contemporary Issues in Digital Marketing
Emojulkaisun toimittajat: Niininen, Outi
ISBN: 978-0-367-55533-7
eISBN: 978-1-003-09390-9
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 28.10.2021
Artikkelin sivunumerot: 119-129
Kirjan kokonaissivumäärä: 188
Kustantaja: Routledge
Kustannuspaikka: Abingdon
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003093909-15
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84459
Tiivistelmä
This chapter explores the role of retailers’ ethics in consumer behaviour and channel selection. It is largely acknowledged that many ethical issues in online retailing differ from those of traditional brick-and-mortar retailing. However, there is limited understanding of how ethical considerations vary among consumers that use various shopping channels. Our analysis is based on survey data from traditional shoppers (n = 216), online shoppers (n = 224) and multichannel shoppers (n = 244) in Finland. We firstly examine how these three customer types perceive four key elements of online retailer ethics: security, privacy, non-deception and fulfilment. Secondly, we examine how consumers’ perception regarding the ethics of online retailers is linked to online customer patronage behaviour. Our results demonstrate that the importance of different aspects of online retailing ethics varies among traditional, multichannel and online customers, and online retailers’ ethics are especially important for the most active online shoppers. These results can assist retailers who either operate or have the intention to operate as either online or multichannel retailers to better understand consumers’ ethical expectations towards online retailing.
YSO-asiasanat: vähittäiskauppa; verkkokauppa; kivijalkaliikkeet; eettisyys; vastuullisuus; monikanavaisuus; kuluttajakäyttäytyminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 3
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: