A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Learning Cultural Literacy through Creative Practices in Schools : Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making (2022)


Lähdesmäki, T., Baranova, J., Ylönen, S. C., Koistinen, A.-K., Mäkinen, K., Juškiene, V., & Zaleskiene, I. (2022). Learning Cultural Literacy through Creative Practices in Schools : Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making. Palgrave Macmillan. Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89236-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lähdesmäki, Tuuli; Baranova, Jūratė; Ylönen, Susanne C.; Koistinen, Aino-Kaisa; Mäkinen, Katja; Juškiene, Vaiva; Zaleskiene, Irena

ISBN: 978-3-030-89235-7

eISBN: 978-3-030-89236-4

Lehti tai sarja: Palgrave Pivot

ISSN: 2691-915X

Julkaisuvuosi: 2022

Kirjan kokonaissivumäärä: 151

Kustantaja: Palgrave Macmillan

Kustannuspaikka: Cham

Julkaisumaa: Sveitsi

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-89236-4

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78511


Tiivistelmä

This open access book discusses how cultural literacy can be taught and learned through creative practices. It approaches cultural literacy as a dialogic social process based on learning and gaining knowledge through emphatic, tolerant, and inclusive interaction. The book focuses on meaning-making in children and young people’s visual and multimodal artefacts created by students aged 5–15 as an outcome of the Cultural Literacy Learning Programme implemented in schools in Cyprus, Germany, Israel, Lithuania, Spain, Portugal, and the UK. The lessons in the program address different social and cultural themes, ranging from one’s cultural attachments to being part of a community and engaging more broadly in society. The artefacts are explored through data-driven content analysis and self-reflexive and collaborative interpretation and discussed through multimodality and a sociocultural approach to children’s visual expression. This interdisciplinary volume draws on cultural studies, communication studies, art education, and educational sciences.


YSO-asiasanat: kulttuuriosaaminen; luovuus; luova toiminta; taidelähtöiset menetelmät; multimodaalisuus; lapset (ikäryhmät); nuoret

Vapaat asiasanat: cultural literacy; children's art; learning program; creativity in education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2022-17-01 klo 12:06