C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos
Learning Cultural Literacy through Creative Practices in Schools : Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making (2022)


Lähdesmäki, T., Baranova, J., Ylönen, S. C., Koistinen, A.-K., Mäkinen, K., Juškiene, V., & Zaleskiene, I. (2022). Learning Cultural Literacy through Creative Practices in Schools : Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making. Palgrave Macmillan. Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89236-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLähdesmäki, Tuuli; Baranova, Jūratė; Ylönen, Susanne C.; Koistinen, Aino-Kaisa; Mäkinen, Katja; Juškiene, Vaiva; Zaleskiene, Irena

ISBN978-3-030-89235-7

eISBN978-3-030-89236-4

Lehti tai sarjaPalgrave Pivot

ISSN2691-915X

Julkaisuvuosi2022

Kirjan kokonaissivumäärä151

KustantajaPalgrave Macmillan

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-030-89236-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78511


Tiivistelmä

This open access book discusses how cultural literacy can be taught and learned through creative practices. It approaches cultural literacy as a dialogic social process based on learning and gaining knowledge through emphatic, tolerant, and inclusive interaction. The book focuses on meaning-making in children and young people’s visual and multimodal artefacts created by students aged 5–15 as an outcome of the Cultural Literacy Learning Programme implemented in schools in Cyprus, Germany, Israel, Lithuania, Spain, Portugal, and the UK. The lessons in the program address different social and cultural themes, ranging from one’s cultural attachments to being part of a community and engaging more broadly in society. The artefacts are explored through data-driven content analysis and self-reflexive and collaborative interpretation and discussed through multimodality and a sociocultural approach to children’s visual expression. This interdisciplinary volume draws on cultural studies, communication studies, art education, and educational sciences.


YSO-asiasanatkulttuuriosaaminenluovuusluova toimintataidelähtöiset menetelmätmultimodaalisuuslapset (ikäryhmät)nuoret

Vapaat asiasanatcultural literacy; children's art; learning program; creativity in education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 12:00