C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos
Learning Cultural Literacy through Creative Practices in Schools : Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making (2022)
Lähdesmäki, T., Baranova, J., Ylönen, S. C., Koistinen, A.-K., Mäkinen, K., Juškiene, V., & Zaleskiene, I. (2022). Learning Cultural Literacy through Creative Practices in Schools : Cultural and Multimodal Approaches to Meaning-Making. Palgrave Macmillan. Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89236-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lähdesmäki, Tuuli; Baranova, Jūratė; Ylönen, Susanne C.; Koistinen, Aino-Kaisa; Mäkinen, Katja; Juškiene, Vaiva; Zaleskiene, Irena
ISBN: 978-3-030-89235-7
eISBN: 978-3-030-89236-4
Lehti tai sarja: Palgrave Pivot
ISSN: 2691-915X
Julkaisuvuosi: 2022
Kirjan kokonaissivumäärä: 151
Kustantaja: Palgrave Macmillan
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-89236-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78511
Tiivistelmä
This open access book discusses how cultural literacy can be taught and learned through creative practices. It approaches cultural literacy as a dialogic social process based on learning and gaining knowledge through emphatic, tolerant, and inclusive interaction. The book focuses on meaning-making in children and young people’s visual and multimodal artefacts created by students aged 5–15 as an outcome of the Cultural Literacy Learning Programme implemented in schools in Cyprus, Germany, Israel, Lithuania, Spain, Portugal, and the UK. The lessons in the program address different social and cultural themes, ranging from one’s cultural attachments to being part of a community and engaging more broadly in society. The artefacts are explored through data-driven content analysis and self-reflexive and collaborative interpretation and discussed through multimodality and a sociocultural approach to children’s visual expression. This interdisciplinary volume draws on cultural studies, communication studies, art education, and educational sciences.
YSO-asiasanat: kulttuuriosaaminen; luovuus; luova toiminta; taidelähtöiset menetelmät; multimodaalisuus; lapset (ikäryhmät); nuoret
Vapaat asiasanat: cultural literacy; children's art; learning program; creativity in education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Dialogue and Argumentation for cultural Literacy Learning in Schools
- Lähdesmäki, Tuuli
- Euroopan komissio
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1
- Taidekasvatus (Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos MUTKU) TKA
- Nykykulttuurin tutkimus (Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos MUTKU) NKT
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
- Taidehistoria (Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos MUTKU) TAH
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well