G5 Artikkeliväitöskirja
Improving the performance of early-stage software startups : design and creativity viewpoints (2021)
Ohjelmistoalan startup-yritysten suorituskyvyn parantaminen suunnittelun ja luovuuden avulla
Risku, J. (2021). Improving the performance of early-stage software startups : design and creativity viewpoints [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 399. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8714-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Risku, Juhani
eISBN: 978-951-39-8714-5
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 399
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (148 sivua, 28 sivua useina numerointijaksoina, 33 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8714-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
20 viime vuoden aikana startup-yrityksiä on perustettu erittäin suuri määrä. Tässä joukossa on mobiilisovellusten ja pelien tekijöitä mutta myös suuryrityksiä, jotka ovat aloittaneet pieninä startupeina. Startupit ovat tärkeä aihe tutkimuksessa ja kehitystyössä. Menestyksen perustekijöitä ovat yksilöiden ja tiimien ominaisuudet, kumppanina toimivat sijoittajat, markkinat sekä yleinen nopea kehitys. Startup-yrityksen liiketoimintaympäristö on täynnä epävarmuutta, sillä toimijat ovat yleensä nuoria ja kokemattomia, tekniikat uusia tai nopeasti kehittyviä, ja tiimin yhdistetyt taidot ja tiedot menestyksekkäitä tai tuhoisia. Koska yli 90% ohjelmistostartupeista epäonnistuu, kykenevä ja luotettava tiimi on ratkaisevan tärkeä menestymisen kannalta. Aihetta on tutkittu paljon ja varsinkin inhimillistä pääomaa koskevan tutkimuksen tulokset ovat vakuuttavia. Tässä väitöskirjassa keskitytään tietoon, kokemuksiin, taitoihin ja muihin kognitiivisiin kykyihin, joihin design-taidot ja niiden käyttö liittyvät. Suunnittelua tutkitaan laajalti taiteellisessa ja teollisessa kontekstissa, mutta sen soveltaminen startup-kulttuuriin ja ohjelmistojen startupyrityksiin tapahtuu omassa menetelmävankilassa (method prison). Menetelmävankilassa otetaan käyttöön vanhoja ja perinteisiä keinoja uusien tekniikoiden ja vaativien suunnittelututkimusten sijaan. Jos ohjelmistoyritykset ottavat designin perustaksi luovuudelleen, ne voivat tarjota paremman tuotevalikoiman. Ne voivat tarttua mihin tahansa teollisuuden alaan disruptiivisella agendalla ja tehdä kaikesta ohjelmistointensiivistä. Samalla designin käsitettä voidaan laajentaa ja syventää uudelle luovuuden tasolle. Näin voidaan myös paeta menetelmävankilasta. Tämä väitöskirja selventää monimenetelmällisen tutkimuksen keinoin viidessä artikkelissa, miten startupit voivat selviytyä ja menestyä paremmin päivittäisissä toimissaan. Tutkimus tuottaa vahvempia ja menestyvämpiä startup-yrityksiä design-keskeisen luovuuden avulla. Samalla ne voivat aiheuttaa disruptiota tai suojautua siltä. Startup-yritykset voivat pitää asiakkaansa ja niiden minäpystyvyys vahvistuu.
YSO-asiasanat: ohjelmistotuotanto; ohjelmistosuunnittelu (tietotekniikka); peliteollisuus; startup-yritykset; kasvuyritykset; menestystekijät; haasteet (ongelmat); luovuus; muotoilu; minäpystyvyys; pelillistäminen; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: startup; software engineering; design; creativity; self-efficacy; disruption; retention; gamification; game industry; method prison; media industry; network manufacturer; network operator; architecture
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021