A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Linkages Between Gameplay Preferences and Fondness for Game Music (2021)
Vahlo, J., Koskela, O., Tuuri, K., & Tissari, H. (2021). Linkages Between Gameplay Preferences and Fondness for Game Music. In J. Baalsrud Hauge, J. C. S. Cardoso, L. Roque, & P. A. Gonzalez-Calero (Eds.), Entertainment Computing – ICEC 2021 : 20th IFIP TC 14 International Conference, ICEC 2021, Coimbra, Portugal, November 2–5, 2021, Proceedings (pp. 304-318). Springer. Lecture Notes in Computer Science, 13056. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89394-1_23
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vahlo, Jukka; Koskela, Oskari; Tuuri, Kai; Tissari, Heli
Emojulkaisu: Entertainment Computing – ICEC 2021 : 20th IFIP TC 14 International Conference, ICEC 2021, Coimbra, Portugal, November 2–5, 2021, Proceedings
Emojulkaisun toimittajat: Baalsrud Hauge, Jannicke; Cardoso, Jorge C. S.; Roque, Licínio; Gonzalez-Calero, Pedro A.
Konferenssi:
- International conference on entertainment computing
Konferenssin paikka ja aika: Coimbra, Portugal, 2.-5.11.2021
ISBN: 978-3-030-89393-4
eISBN: 978-3-030-89394-1
Lehti tai sarja: Lecture Notes in Computer Science
ISSN: 0302-9743
eISSN: 1611-3349
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 13056
Artikkelin sivunumerot: 304-318
Kirjan kokonaissivumäärä: 542
Kustantaja: Springer
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-89394-1_23
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78649
Tiivistelmä
In this paper we explore connections between players’ preferences in gameplay and their desire to listen to game music. Music always takes place in cultural contexts and the activity of music listening is likewise entangled with versatile cultural practices. This is arguably evident in the case of game music since the primary context of encountering it is the active and participatory experience of gameplay. By analyzing survey data (N = 403) collected from the UK, we investigate how contextual preferences in gameplay activities predict fondness for game music. It was found that player preference for Aggression and Exploration are two precedents for liking game music. These findings indicate that a better understanding of the extra-musical qualities of game music is crucial for making sense of its overall attractiveness and meaningfulness.
YSO-asiasanat: pelimusiikki; videopelit; genret; mieltymykset; kyselytutkimus
Vapaat asiasanat: game music; music preferences; player preferences; survey; factor analysis
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- PELIMUSIIKKIIN KIINNITTYNEET MAAILMAT — DIGITAALISTEN PELIEN KOKEMINEN JA MERKITYKSET VAALITTUJEN MUSIIKKIMUISTOJEN KAUTTA (GAMEM)
- Tuuri, Kai
- Koneen Säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1