A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations (2021)
Mochocki, M., & Koskimaa, R. (2021). Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations. Images : The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 29(38), 5-31. https://doi.org/10.14746/i.2021.38.01
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine
Lehti tai sarja: Images : The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication
ISSN: 1731-450X
eISSN: 2720-040X
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 15.06.2021
Volyymi: 29
Lehden numero: 38
Artikkelin sivunumerot: 5-31
Kustantaja: Adam Mickiewicz University Poznan
Julkaisumaa: Puola
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2021.38.01
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78603
Lisätietoja: Vol. 29 Nr 38 (2021): The Special Issue: The Structure of Video Games.
Tiivistelmä
We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. Then, we present six types of story beats, Action, Interaction, Inaction, Mental, Emotion, and Sensory, providing videogame examples for each category. In the second half of the paper, we contextualise this framework in the classic game studies theory of videogame narrative and player action: unit operations, gamic action, anatomy of choice, and game design patterns, wrapping it up in the most recent trends in cognitive narratology. Ultimately, we present the story beat as a ludonarrative unit, working simultaneously as a ‘unit operation’ in the study of games as systems, and as a microunit of character action in narrative analysis. The conclusion outlines prospective directions for using story beats in formal, experiential, and cultural game research.
YSO-asiasanat: pelit; videopelit; tietokonepelit; digitaaliset pelit; narratologia; narratiivisuus; kerronta; pelaaminen; tarinat; transmedia; pelitutkimus; pelisuunnittelu
Vapaat asiasanat: transmedia; narrative; beat; narratology; character; videogames; game studie
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1