A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Long-term effects of the home literacy environment on reading development : Familial risk for dyslexia as a moderator (2022)
Torppa, M., Vasalampi, K., Eklund, K., & Niemi, P. (2022). Long-term effects of the home literacy environment on reading development : Familial risk for dyslexia as a moderator. Journal of Experimental Child Psychology, 215, Article 105314. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105314
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Torppa, Minna; Vasalampi, Kati; Eklund, Kenneth; Niemi, Pekka
Lehti tai sarja: Journal of Experimental Child Psychology
ISSN: 0022-0965
eISSN: 1096-0457
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 215
Artikkelinumero: 105314
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105314
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78693
Tiivistelmä
This study aimed to gain better understanding of the associations between literacy activities at home and long-term language and literacy development. We extended the home literacy environment (HLE) model of Sénéchal and LeFevre (Child Development [2002], Vol. 73, pp. 445–460) by including repeated assessments of shared reading, oral language, and reading comprehension development, including examination of familial risk for dyslexia as a moderator, and following development over time from ages 2 to 15 years. Of the 198 Finnish participants, 106 have familial risk for dyslexia due to parental dyslexia. Our path models include development in vocabulary (2–5.5 years), emerging literacy (5.5 years), reading fluency (8 and 9 years), and reading comprehension (8, 9, and 15 years) as well as shared book reading with parents (2, 4, 5, 8, and 9 years), teaching literacy at home (4.5 years), and reading motivation (8–9 years). The results supported the HLE model in that teaching literacy at home predicted stronger emerging literacy skills, whereas shared book reading predicted vocabulary development and reading motivation. Both emerging literacy and vocabulary predicted reading development. Familial risk for dyslexia was a significant moderator regarding several paths; vocabulary, reading fluency, and shared reading were stronger predictors of reading comprehension among children with familial risk for dyslexia, whereas reading motivation was a stronger predictor of reading comprehension among adolescents with no familial risk. The findings underline the importance of shared reading and suggest a long-standing impact of shared reading on reading development both directly and through oral language development and reading motivation.
YSO-asiasanat: lukihäiriöt; dysleksia; kielellinen kehitys; riskitekijät; kotiympäristö; lukeminen; luetun ymmärtäminen; sanavarasto
Vapaat asiasanat: Home literacy environment (HLE); Family risk for dyslexia; Protective and promotive factors; Reading fluency; Reading motivation
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät /II
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1