A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä (2021)
Paldanius, H., Sulkunen, S., Luukka, M.-R., & Saario, J. (2021). Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. Ainedidaktiikka, 5(1), 3-22. https://doi.org/10.23988/ad.98334
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paldanius, Hilkka; Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Saario, Johanna
Lehti tai sarja: Ainedidaktiikka
eISSN: 2489-5636
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 17.11.2021
Volyymi: 5
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 3-22
Kustantaja: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.23988/ad.98334
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78722
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan lukion historian opettajien käsityksiä aineistopohjaisen esseen arvioinnista ja siihen vaikuttavista piirteistä tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Aineisto koostuu opettajien ryhmähaastatteluista ja lukiolaisten kirjoittamista aineistopohjaisista esseistä. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla ja esseiden kielellisiä piirteitä systeemis-funktionaalisen kieliteorian avulla. Analyysissä keskityttiin opettajien arvostamiin esseen piirteisiin ja niiden kielellisiin toteumiin. Opettajien arvostamissa piirteissä korostuivat erityisesti sisältötiedon hallinta sekä tehtävänannon noudattaminen. Aineiston käyttöön ja opiskelijan omaan pohdintaan liittyviä odotuksia opettajilla oli vähemmän. Esseiden kielellinen analyysi osoitti, että historian oppiaineen kielen ja sisältötiedon hallinta kietoutuvat toisiinsa: käsitteiden käyttö, informaatiorakenteen sujuvuus ja analysoiva kirjoittajaääni vahvistavat vaikutelmaa sisältötiedon hallinnasta.
YSO-asiasanat: lukiolaiset; esseet; kirjoittaminen; historia; tekstitaito; arviointi; historianopettajat; systeemis-funktionaalinen kielioppi
Vapaat asiasanat: assessment; disciplinary literacy; history; essay; systemic-functional theory
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
- Luukka, Minna-Riitta
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1