A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä (2021)


Paldanius, H., Sulkunen, S., Luukka, M.-R., & Saario, J. (2021). Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. Ainedidaktiikka, 5(1), 3-22. https://doi.org/10.23988/ad.98334


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paldanius, Hilkka; Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Saario, Johanna

Lehti tai sarja: Ainedidaktiikka

eISSN: 2489-5636

Julkaisuvuosi: 2021

Ilmestymispäivä: 17.11.2021

Volyymi: 5

Lehden numero: 1

Artikkelin sivunumerot: 3-22

Kustantaja: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

DOI: https://doi.org/10.23988/ad.98334

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78722


Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan lukion historian opettajien käsityksiä aineistopohjaisen esseen arvioinnista ja siihen vaikuttavista piirteistä tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Aineisto koostuu opettajien ryhmähaastatteluista ja lukiolaisten kirjoittamista aineistopohjaisista esseistä. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla ja esseiden kielellisiä piirteitä systeemis-funktionaalisen kieliteorian avulla. Analyysissä keskityttiin opettajien arvostamiin esseen piirteisiin ja niiden kielellisiin toteumiin. Opettajien arvostamissa piirteissä korostuivat erityisesti sisältötiedon hallinta sekä tehtävänannon noudattaminen. Aineiston käyttöön ja opiskelijan omaan pohdintaan liittyviä odotuksia opettajilla oli vähemmän. Esseiden kielellinen analyysi osoitti, että historian oppiaineen kielen ja sisältötiedon hallinta kietoutuvat toisiinsa: käsitteiden käyttö, informaatiorakenteen sujuvuus ja analysoiva kirjoittajaääni vahvistavat vaikutelmaa sisältötiedon hallinnasta.


YSO-asiasanat: lukiolaiset; esseet; kirjoittaminen; historia; tekstitaito; arviointi; historianopettajat; systeemis-funktionaalinen kielioppi

Vapaat asiasanat: assessment; disciplinary literacy; history; essay; systemic-functional theory


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-14-11 klo 08:46