A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
How Museums Make Us Feel : Affective Niche Construction and the Museum of Non-Objective Painting (2021)
Saarinen, J. A. (2021). How Museums Make Us Feel : Affective Niche Construction and the Museum of Non-Objective Painting. British Journal of Aesthetics, 61(4), 543-558. https://doi.org/10.1093/aesthj/ayab011
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saarinen, Jussi A.
Lehti tai sarja: British Journal of Aesthetics
ISSN: 0007-0904
eISSN: 1468-2842
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 61
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 543-558
Kustantaja: Oxford University Press (OUP)
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1093/aesthj/ayab011
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78755
Tiivistelmä
The argument will proceed as follows: In Part 1, I introduce the basics of niche construction theory and specify the sense in which I apply it to museums and aesthetic affective experiencing. In Part 2, I outline the origins and ethos of the Museum of Non-Objective Painting, after which I pin down the type of affective experience it fostered by drawing from visitors’ self-reported reactions to the artworks on display. Then, in Part 3, I use niche construction theory to explain how the Museum consciously fashioned itself, by means of various mutually supportive resources and technologies, into a fertile setting for the specified feelings. Finally, in Part 4, I extend beyond the discussed case to assess the implications of niche construction theory for a broader understanding of how art museums make us feel. In other words, by tracing the early steps of the Museum of Non-Objective Painting towards the present-day Guggenheim, I call attention to the general variation in affective niches as regards their structure, technologies, and affective aims. Overall, the article elucidates the functioning of art museums as affective niches and furthers the conceptual development of niche construction theory in aesthetics.
YSO-asiasanat: taidemuseot; taide; taideteokset; kokemukset; tunteet; reaktiot; elämys; elämyksellisyys; affektiivisuus; estetiikka
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Vuorovaikutus ja rajankäynti: Minän ja toisen kokemuksellinen rajautuminen
- Taipale, Joona
- Koneen Säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 3