A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Professional vision of Grade 1 teachers experiencing different levels of work-related stress (2022)


Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Professional vision of Grade 1 teachers experiencing different levels of work-related stress. Teaching and Teacher Education, 110, Article 103585. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103585


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMuhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2022

Volyymi110

Artikkelinumero103585

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103585

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78937


Tiivistelmä

This study explored teachers' professional vision by examining how teachers experiencing low, moderate and high work-related stress reason their eye-tracking recordings in terms of description, explanation and prediction. A qualitative analysis of retrospective think-aloud interviews with 24 Grade 1 teachers showed that teachers predominantly used description in their reasoning, while explanation and prediction were less frequent. The description mainly focused on teacher information/elaboration and classroom management/behaviour. Teachers with moderate stress utilised self-reflection most frequently, whereas teachers with high stress utilised it the least. The results suggest that the level of teacher work-related stress may be reflected in their self-reflection.


YSO-asiasanatluokanopettajatluokkatyöskentelyopetustilannekatseenseurantareflektiojärkeilytyön kuormittavuusstressi

Vapaat asiasanatteacher professional vision; knowledge-based reasoning; teacher work-related stress; retrospective think-aloud interview; eye tracking


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-15-06 klo 23:05