G4 Monografiaväitöskirja
Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielen käyttöön (2021)
Markkanen, M. (2021). Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielen käyttöön [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 448. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8905-7
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Markkanen, Marjo
ISBN: 978-951-39-8905-7
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 448
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (303 sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8905-7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän vieraan kielen oppimista käsittelevän väitöstutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia monimediaisella pedagogiikalla on peruskoulun valinnaisen B2-saksan oppijoiden oppimisprosessiin. Tutkimus sijoittuu soveltavan kielentutkimuksen alalle ja sen teoreettinen viitekehys pohjaa monimediaisen oppimisen malliin. Tutkimuksessa kielenoppimista lähestytään sosiokulttuurisen oppimiskäsityksen kautta ja näkökulma oppimiseen on ekologinen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia sitä, miten monimediainen pedagogiikka vaikuttaa saksan oppijoiden autonomiaan ja motivaatioon, millaisia vaikutuksia sillä on opetukseen sekä millaisille oppijoille se erityisesti sopii. Tämän lisäksi siinä tarkastellaan oppijan ja opettajan rooleja autonomisessa oppimisprosessissa sekä sitä, miten oppijan autonomista oppimisprosessia voidaan tukea. Tarkastelun kohteena on myös se, miten oppijan käsitys kielestä ja sen oppimisesta vaikuttaa oppimiseen. Tutkimus on pitkittäisenä luokkahuonetutkimuksena toteutettu laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty yhden peruskoulun saksan B2-kielen ryhmän 8. ja 9. luokan (N = 14) opintojen aikana ja se koostuu kyselyistä, haastatteluista, oppimistehtävistä, niihin liittyvistä tuotoksista ja palautekyselyistä sekä oppijoiden tekemistä visuaalisista narratiiveista. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista sisältöanalyysia, jota täydennetään tarkastelemalla osaa aineistosta myös määrällisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monimediaisella pedagogiikalla on positiivisia vaikutuksia oppijoiden autonomiaan ja motivaatioon ja että sen avulla näiden kehittymistä on mahdollista tukea. Se jäsentää myös kuvaa siitä, miten tämä toteutuu erilaisten oppijoiden kohdalla. Tutkimus tukee aiempien tutkimusten näkemyksiä siitä, että oppijoiden aktiivinen osallistuminen oppimisprosessin suunnitteluun ja toteutukseen vahvistaa heidän motivoitumistaan opiskeluun. Se osoittaa myös sen, että oppimisprosessiin vaikuttavat monet yhtäaikaiset tekijät ja että sen vuoksi oppimista on tärkeää tarkastella kokonaisuutena. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa vieraiden kielten opetuksessa ja oppimateriaalien kehittämisessä monimediaisen pedagogiikan pohjalta. Se sisältää esimerkkejä monimediaisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa ja tuo esille tekijöitä, jotka estävät oppijoita hyötymästä monimediaisesta pedagogiikasta ja sen, millaisia tukimuotoja opettajat voivat näissä tilanteissa käyttää.
YSO-asiasanat: kieli ja kielet; oppiminen; kielen oppiminen; kielenkäyttö; vapaa-aika; autonomia; motivaatio; pedagogiikka; monikielisyys; transmedia
Vapaat asiasanat: multimodal pedagogy; learner autonomy; motivation; conception of language learning; language learning process; multilingualism
Liittyvät organisaatiot
Liittyvät tutkimusaineistot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021