G5 Artikkeliväitöskirja
Variations on the idea of learning : benchmarking the interface between Finnish comprehensive school and Waldorf school music education (2021)
Honkonen, J. (2021). Variations on the idea of learning : benchmarking the interface between Finnish comprehensive school and Waldorf school music education [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 442. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8807-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Honkonen, Jyrki
eISBN: 978-951-39-8807-4
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 442
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (47 sivua, 28 sivua useina numerointijaksoina)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8807-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan tutkimuskohteena on suomalaisen peruskoulun ja steinerkoulun rajapintojen tarkasteleminen. Väitöskirja tutkii näiden koulutusjärjestelmien opetussuunnitelmien rakenteita ja käytäntöjä mahdollisia yhtymäkohtia etsien. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään steinerkoulun musiikinopetuksessa käytettävien menetelmien soveltuvuutta perusopetuksen keinovalikoimaan. Väitöskirjan artikkelit muodostavat kolmen tutkimuksen kokonaisuuden, jotka on toteutettu perusopetuksen opetussuunitelman perusteiden 2014 tapahtuneen uudistuksen molemmin puolin kolmessa steinerkoulussa, perusopetusta tarjoavassa yhtenäiskoulussa ja steinerkoulun opettajankoulutuslaitoksessa. Tutkimuksen erityinen painopiste on suunnattu opettajien ja opiskelijoiden, steinerkoululle tyypillisten yhteisöllisten ja luovien työskentelymetodien kokemuksien tarkasteluun. Tutkimuksessa käytetyn monimenetelmällisen lähestymistavan tulokset korostavat musiikin toiminnallisen tuottamisen merkitystä ja osoittavat opiskelijoiden kokevan tarpeelliseksi työskentelyn yhteisöllisen musiikin tekemisen parissa. Aineisto kerättiin haastattelujen, tarkastelun ja kyselyjen avulla ja analysoitiin pääsääntöisesti kvalitatiivista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen triangulaatio mahdollistaa johtopäätösten teon siitä, miten opiskelijat ja opettajat hahmottavat ja vastaanottavat erityyppiset työskentelytavat. Tulokset painottavat toiminnallisen aktiviteetin merkitystä musiikin luomisessa ja osoittavat kasvavaa kiinnostusta sosiaaliseen yhteistoimintaan ja ryhmätyöskentelyyn. Väitöskirjan tulokset toimivat lähtökohtana koulun musiikin opetuksen käytäntöjen kehittämisessä ja jatkotutkimuksessa. Viime vuosina sekä tieteellinen että yhteisöllinen kehitys ovat tuoneet esiin näkemyksiä, joissa oppimista ei määritellä yksinomaan kognitiivisena prosessina. Käsitys oppimisprosessista laajenee ja tarjoaa uusia näkökulmia kokonaisvaltaiseen ja kokemukselliseen koulutukseen. Steinerpedagogiikka edustaa koulutusjärjestelmää, joka perustuu kokonaisvaltaiseen ymmärrykseen ja ikäkausiajatteluun suhteessa opiskelijoiden kehitykseen ja kasvuun. Steinerkoulun yhteisölliset työskentelymenetelmät ovat kehittyneet vuosien varrella osana yhä jatkuvaa soveltammista ja tutkimusta. Tässä väitöskirjassa ehdotetaan suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman rakenteen ja opetusmenetelmien tarkistamista kokonaisvaltaisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi toiminnaksi, jota steinerpedagogiikka on tässä yhteydessä edustaa. Samalla väitöskirjassa painotetaan yhteisen kokemus- ja keskustelukulttuurin edistämisen tärkeyttä eri koulutusmuotojen välillä musiikin opetuksen kehittämiseksi oppijakeskeiseen suuntaan.
YSO-asiasanat: perusopetus; opetussuunnitelmat; työpajat; steinerpedagogiikka; musiikki; musiikkikasvatus
Vapaat asiasanat: Waldorf education; basic education; learner-centered approach; curricula; workshop; improvisation; social working methods; holistic education
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021