G5 Artikkeliväitöskirja
Variations on the idea of learning : benchmarking the interface between Finnish comprehensive school and Waldorf school music education (2021)


Honkonen, J. (2021). Variations on the idea of learning : benchmarking the interface between Finnish comprehensive school and Waldorf school music education [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 442. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8807-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHonkonen, Jyrki

eISBN978-951-39-8807-4

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero442

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (47 sivua, 28 sivua useina numerointijaksoina)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8807-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tämän väitöskirjan tutkimuskohteena on suomalaisen peruskoulun ja steinerkoulun rajapintojen tarkasteleminen. Väitöskirja tutkii näiden koulutusjärjestelmien opetussuunnitelmien rakenteita ja käytäntöjä mahdollisia yhtymäkohtia etsien. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään steinerkoulun musiikinopetuksessa käytettävien menetelmien soveltuvuutta perusopetuksen keinovalikoimaan. Väitöskirjan artikkelit muodostavat kolmen tutkimuksen kokonaisuuden, jotka on toteutettu perusopetuksen opetussuunitelman perusteiden 2014 tapahtuneen uudistuksen molemmin puolin kolmessa steinerkoulussa, perusopetusta tarjoavassa yhtenäiskoulussa ja steinerkoulun opettajankoulutuslaitoksessa. Tutkimuksen erityinen painopiste on suunnattu opettajien ja opiskelijoiden, steinerkoululle tyypillisten yhteisöllisten ja luovien työskentelymetodien kokemuksien tarkasteluun. Tutkimuksessa käytetyn monimenetelmällisen lähestymistavan tulokset korostavat musiikin toiminnallisen tuottamisen merkitystä ja osoittavat opiskelijoiden kokevan tarpeelliseksi työskentelyn yhteisöllisen musiikin tekemisen parissa. Aineisto kerättiin haastattelujen, tarkastelun ja kyselyjen avulla ja analysoitiin pääsääntöisesti kvalitatiivista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen triangulaatio mahdollistaa johtopäätösten teon siitä, miten opiskelijat ja opettajat hahmottavat ja vastaanottavat erityyppiset työskentelytavat. Tulokset painottavat toiminnallisen aktiviteetin merkitystä musiikin luomisessa ja osoittavat kasvavaa kiinnostusta sosiaaliseen yhteistoimintaan ja ryhmätyöskentelyyn. Väitöskirjan tulokset toimivat lähtökohtana koulun musiikin opetuksen käytäntöjen kehittämisessä ja jatkotutkimuksessa. Viime vuosina sekä tieteellinen että yhteisöllinen kehitys ovat tuoneet esiin näkemyksiä, joissa oppimista ei määritellä yksinomaan kognitiivisena prosessina. Käsitys oppimisprosessista laajenee ja tarjoaa uusia näkökulmia kokonaisvaltaiseen ja kokemukselliseen koulutukseen. Steinerpedagogiikka edustaa koulutusjärjestelmää, joka perustuu kokonaisvaltaiseen ymmärrykseen ja ikäkausiajatteluun suhteessa opiskelijoiden kehitykseen ja kasvuun. Steinerkoulun yhteisölliset työskentelymenetelmät ovat kehittyneet vuosien varrella osana yhä jatkuvaa soveltammista ja tutkimusta. Tässä väitöskirjassa ehdotetaan suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman rakenteen ja opetusmenetelmien tarkistamista kokonaisvaltaisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi toiminnaksi, jota steinerpedagogiikka on tässä yhteydessä edustaa. Samalla väitöskirjassa painotetaan yhteisen kokemus- ja keskustelukulttuurin edistämisen tärkeyttä eri koulutusmuotojen välillä musiikin opetuksen kehittämiseksi oppijakeskeiseen suuntaan.


YSO-asiasanatperusopetusopetussuunnitelmattyöpajatsteinerpedagogiikkamusiikkimusiikkikasvatus

Vapaat asiasanatWaldorf education; basic education; learner-centered approach; curricula; workshop; improvisation; social working methods; holistic education


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2021


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 11:30