C2 Edited work
Lukutaito - tie tulevaisuuteen : PISA 2018 Suomen pääraportti (2021)


Leino, K., Rautopuro, J., & Kulju, P. (Eds.). (2021). Lukutaito - tie tulevaisuuteen : PISA 2018 Suomen pääraportti. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 82. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLeino, Kaisa; Rautopuro, Juhani; Kulju, Pirjo

ISBN978-952-7411-15-5

eISBN978-952-7411-16-2

Journal or seriesKasvatusalan tutkimuksia

ISSN1458-1094

eISSN 2489-768X

Publication year2021

Number in series82

Number of pages in the book389

PublisherSuomen kasvatustieteellinen seura

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

Lukutaito on keskeinen pohja niin opiskelulle, lukunautinnolle, yhteiskuntaan osallistumiselle kuin oman identiteetin kehittämisellekin. Hyvä lukutaito luo vakaan pohjan, joka auttaa etenemään elämän poluilla. 2000-luvulla on kuitenkin havaittu, että Suomessa kiinnostus lukemiseen on vähentynyt ja heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt. Opetusvelvollisuuden laajentaminen nostaa esiin kysymyksiä nuorten osaamistarpeista, -tavoitteista ja oppisisällöistä. Tässä kirjassa lukemista ja oppimista lähestytään kolmesta eri näkökulmasta, joita ovat hyvän lukutaidon kehittäminen, oppimisen moninaisuus sekä perusopetuksen jälkeisten tarpeiden ja tavoitteiden tarkastelu. Kirjan artikkeleissa pohditaan mm. digitekstien vaikutusta lukutaitoon, lukutaidon merkitystä koulunkäynnille sekä taitotasoltaan ja taustaltaan erilaisten nuorten koulupolkuja. Kirjan artikkelien lähtökohtana on PISA 2018 -tutkimus, jossa arvioinnin pääalueena oli lukutaito jo kolmannen kerran PISA-historian aikana. Kirja sopii kaikille oppimisesta ja koulutuksesta kiinnostuneille, kuten opettajille, opettajankouluttajille, koulutuksen järjestäjille, koulutuspolitiikan päättäjille, opiskelijoille ja tutkijoille.


Keywordsliteracyreadingyoung peopleeducation and trainingteaching and instructioneducation policy


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2021

JUFO rating1


This publication includes articles with JYU authors:

Last updated on 2024-03-04 at 18:25