B1 Non-refereed journal articles
Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene? (2021)


Maunula, M., Maunumäki, M., & Anttonen, S. (2021). Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene?. Yliopistopedagogiikka, 28(2). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/avoimen-yliopiston-nollasuorittajat-miksi-opinnot-eivat-etene/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsMaunula, Minna; Maunumäki, Minna; Anttonen, Sanna

Journal or seriesYliopistopedagogiikka

eISSN2242-8070

Publication year2021

Volume28

Issue number2

PublisherYliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/avoimen-yliopiston-nollasuorittajat-miksi-opinnot-eivat-etene/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79141


Abstract

Nykyinen koulutuspolitiikka vastaa työelämän muutostarpeisiin ohjaamalla työuran eri vaiheissa olevia aikuisia kehittämään osaamistaan jatkuvan oppimisen hengessä. Moni hakeutuu toiveikkaana avoimeen yliopistoon, mutta yllättävän monen opinnot eivät etene lainkaan. Kutsumme näitä opiskelijoita nollasuorittajiksi. Tutkimus selvittää avoimen yliopiston nollasuorittajien opintojen etenemättömyyden syitä. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018 verkkokyselynä. Vastauksia saatiin 185 vastausprosentin ollessa 45. Tulosten mukaan etenemättömyyttä selittää kolme tekijää: 1) elämänalueiden yhteensovittamisen vaikeudet, 2) puutteet akateemisissa opiskelutaidoissa ja 3) passiivisuus ohjaukseen hakeutumisessa. Tutkimuksella haluamme nostaa nollasuorittamisen ilmiön esille ajassa, jota leimaavat huippusuorittamisen ihanne, jatkuvan oppimisen ideologia ja opintojen digitalisoituminen.


Keywordsstudystudiesstudentslifelong learningopen universitystudy skillsmotivation (mental objects)study motivationcommitting oneselfperformance (coping)study attainmentsstudy performancechallengestime usecombining


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2021


Last updated on 2024-22-04 at 17:04